رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی [پناهگاه ها و جان پناه های دماوند]

۳۲۰۷

اطلاعات لازم برای صعود قله دماوند بام ایران

به نام خالق زیبایی ها با برنامه شماره ۲۹ گروه رویای کوهستان درباره صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی بام ایران در خدمت شما همراهان عزیز هستیم.

در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۶ همنورد عزیزمان آقای مهران جعفری همچون سال گذشته موفق به صعود بام ایران قله دماوند شدند .برای این کوهنورد عزیز آرزوی موفقیت روز افزون داریم . به همین بهانه مطلبی در مورد قله دماوند به همراه عکسهای صعود آقای جعفری تقدیم شما خواهد شد.

موقعیت قله دماوند:

قله دماوند بلندترین قله ایران ، بام سرزمین زیبای ماست. این قله با ارتفاع ۵۶۱۰ متر بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. قله دماوند در سال ۱۳۸۷ به عنوان اثر طبیعی ثبت شده و به عنوان اثر طبیعی ملی جز مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

دماوند در البرز مرکزی و جنوب دریای مازندران قرار دارد. در بخش لاریجان ،شهرستان آمل، استان مازندران.

صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی های مختلفی دارد و از چند جبهه امکان پذیر است . جبهه جنوبی از سمت جنوب شرقی  رایج ترین و پر ترديدتان مسیر است.

در مسیر های صعود این قله حدود ۷ پناهگاه و جان پناه  مختلف وجود دارد.

وجود آبشار یخی در ارتفاع ۵۱۰۰  که در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است و تپه های گوگردی مشهور که حاصل فعالیت های آتشفشانی سالهای دور این کوه است جذابیت های دیگر این قله هستند.

کوه دماوند در اساطیر و داستانهای کهن ما بخصوص شاهنامه جایگاه خاصی داشته و در اشعار شاعران معاصر همچون ملک الشعرا بهار از این قله سر به فلک کشیده یاد شده است.

صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی

آقای جعفری بر فراز قله دماوند

صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی

پناهگاه ها و جان پناه های دماوند :

تعداد ۷ پناهگاه و جانپناه در مسیر صعود قله دماوند وجود دارد که عبارتند از :

__مسجد صاحب الزمان تاریخ ساخت آن۱۳۷۱ در ارتفاع ۳۰۰۰ متری یال جنوبی

__ بارگاه سوم قدیم تاریخ ساخت آن ۱۳۴۶ در ارتفاع ۴۲۰۰ متری جبهه جنوبی است. این جانپناه در سقوط بهمن ۱۳۵۱ از بین رفت و یکسال بعد بنای سنگی در این محل ساخته شد.

__بارگاه سوم جدید تاریخ ساخت  ۱۳۸۷در  یال جنوبی و ۵۰ متر بالاتر از بارگاه قدیم . شامل محل کمکهای اولیه ، انبار کوله ، غذاخوری، آشپزخانه، ظرفشویی کوهنوردان، اتاق مدیریت، اتاق خواب عمومی ، اتاق خواب اختصاصی و سرویس بهداشتی عمومی می باشد.

__پناهگاه سیمرغ سال ساخت ۱۳۷۴ در ارتقاع ۴۲۰۰ متری مسیر جبهه غربی

__جان پناه تخت فریدون سال ساخت ۱۳۵۵ در ارتفاع ۴۴۰۰ متری از یال شمال شرقی

__جان پناه فلزی ۴۰۰۰ سال ساخت ۱۳۶۰ در ارتفاع ۴۰۰۰ متری یال شمالی

__جان پناه فلزی ۵۰۰۰ در ارتفاع ۴۶۳۰ متر یال شمالی اما به ۵۰۰۰ معروف است.

همچنین قرارگاه های کوهنوردی پلور در جبهه غربی و رینه در جبهه جنوبی تسهیلاتی همچون وسیله رفت و آمد تا پای صعود و امکان شب مانی و راهنمای کوهنوردی را در اختیار کوهنوردان قرار می دهند.

صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی

مشهورترین مسیرهای صعود قله دماوند:

در ادامه مطلب صعود قله دماوند مسیر ها و دسترسی های مختلف بررسی می شود.

جبهه شمالی : این مسیر از میان دو یخچال سیوله در راست و دوبی سل در چپ می گذرد. شروع مسیر روستای ناندل در شمال دماوند است،

با کرایه کردن نیسان و حرکت به سمت سنگ بزرگ و از دشت چم بن که ابتدای مسیر صعود جبهه شمالی و شمال شرقی است کوهنوردی را شروع کنید. از همینجا جانپناه ۴۰۰۰ دیده می شود.با عبور از شیب نسبتا ملایم به پناهگاه اول و بعد هم پناهگاه ۵۰۰۰ می رسید. به سمت شمال شرقی ادامه می دهید و به قله می رسید.

برای دسترسی به آب در این جبهه  باید از آب کردن برف یا حمل آب از پایین استفاده کنید. بعضی این مسیر را مشکلترین مسیر صعود دماوند می دانند.

جبهه شمال شرقی :

این مسیر طولانی ترین مسیر صعود است . از روستای گزنه (گزانه) یا روستای ناندل می توانید حرکت را شروع کنید.  دو مسیر در پناهگاه تخت فریدون یکی می شوند. ظاهرا مسیر ناندل کمی کوتاهتر است.

در ناندل نیسان کرایه کرده، ۴۵ دقیقه بعد در ابتدای مسیر کوهنوردی هستید با ادامه مسیر به گوسفند سرا  ۲۸۷۰ متر میرسید.

در گزنه در امتداد تلخ رود حرکت می کنید و سپس از میان مزارع محلی عبور کرده به چشمه اسپه که رسیدید به سمت تپه ای می روید که به گوسفند سرا منتهی میشود یک شیب تند و بعد پناهگاه تخته فریدون از اینجا به مسیر مشترک جبهه شمالی و شمال شرقی می رسید، در نهایت با ادامه این مسیر به قله دماوند می رسید.

جبهه غربی:

ابتدا از طریق جاده هراز راهی منطقه پلور شده در پلور وارد جاده سد لار می شوید. در منطقه ورارو محل مسطحی برای پارکینگ ماشین هست.

ارتفاع اینجا ۳۴۰۰ متر است حرکت را شروع می کنید چیزی در حدود ۲ تا ۳ ساعت بسته به سرعت حرکت تا پناهگاه سیمرغ راه در پیش دارید.

در پناهگاه آب آشامیدنی و محل استراحت هست.البته اگر داخل جا باشد و اگر نه محل کمپ در اطراف پناهگاه وجود دارد. بعد از پناهگاه سیمرغ از روی یال غربی با یک شیب نسبتا تند که دشواری اصلی این جبهه است به قله می رسید. این شیب تند مسیر را کوتاهتر میکند.

مسیرهای گردشگری تهران

پناهگاه سیمرغ سال ۱۳۹۶

مسیرهای گردشگری تهران

نمای قله دماوند از پناهگاه سیمرغ ۱۳۹۶

جبهه جنوبی:

پرترددترین و قدیمیترین مسیر  صعود قله دماوند است . به پلور رفته در کیلومتر ۶۵ جاده هراز یا به رینه . در قرار گاه فدراسیون می توان شب مانی داشت و تیمهای خارجی هم معمولا مجوز صعود می گیرند.

از کمپ ماشین کرایه کرده و به مسجد (حسینیه) صاحب الزمان رفته در محل گوسفندسرا کمپ اول را می توان بر پا کرد یا مسیر را ادامه داد در ضمن امکان سپردن بار به قاطر های ساکنان محلی هم هست. بارها تا بارگاه سوم برای ما حمل می شوند.

حدود ۴ ساعت طول کشید تا به بارگاه سوم برسیم در ارتفاع ۴۲۵۰ متری کمی آنطرف تر ساختمان قدیمی بارگاه که در ریزش بهمن سالهای گذشته آسیب دیده به چشم میخورد.

در تابستان به علت ازدحام کوهنوردان داخلی و خارجی امکان استفاده از اتاق ها و سالن بارگاه نیست اما در اطراف آن امکان چادر زدن و شب مانی هست.

شب را اینجا به صبح رساندیم و صبح زود به سمت قله راهی شدیم . در طول مسیر در ارتفاع ۵۱۰۰ متری آبشار یخی دماوند که تمام سال پوشیده از یخ است خودنمایی میکند. هر چه به قله نزدیک می شوید بوی گوگرد بیشتر احساس می شود . به تپه های گوگردی رسیدیم اینجا زیاد نباید توقف کرد. می تواند باعث مسمومیت شود.

آرام آرام بر فراز دماوند ایستادیم  بر بام ایران . از بارگاه سوم تا قله دماوند حدود ۶ تا ۷ ساعت بسته به سرعت حرکت افراد زمان میبرد.

امیدواریم این مطالب برای شما همراهان عزیز مفید باشد.

گزارش و عکس : آقای مهران جعفری

تنظیم و ویرایش مطالب : خانم زارع

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

, ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .


نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .

آمار سایت
اطلاعات تماس