رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود قله پیله [قله لیوک layook مسیرها و نکات مهم ]

۲۰۶۴

صعود قله پیله (layook) لیوک

به نام خالق زیباییها با گزارش برنامه ۳۳ گروه رویای کوهستان، صعود قله پیله (لیوک)در خدمت شما همراهان هستیم.

این برنامه هم با حضور آقای حسینی از گروه رویای کوهستان و نفرات گروه کوهنوردان سرزمین جاوید (کرج) اجرا شده است.

تاریخ اجرای برنامه صعود قله پیله ۱۴۰۰/۱۲/۱۳  ،روز جمعه به قصد صعود قله پیله کوه از ورودی جاده آتشگاه حرکت کردیم. این قله با ارتفاع ۳۰۰۹ متر در ارتفاعات البرز مرکزی و در غرب سد کرج بین جاده چالوس و منطقه دوروان قرار گرفته است. این قله روی یک خط الراس نعلی شکل در امتداد شمالی – جنوبی کشیده شده یک مسیرگردشگری و کوهنوردی نزدیک تهران است.

بعد از مدتی حرکت در جاده آتشگاه به یک دوراهی رسیدیم که تابلوها سمت چپ به سمت برغان و سمت راست دوروان را نشان میداد و ما به سمت راست ادامه دادیم تا به دوراهی بعدی رسیدیم که سمت راست نوجان و ما  به سمت چپ یعنی دوروان رفتیم.

صعود قله پیله

با توجه به تجربه قبلی دوستان کرج در مورد نا امنی محل پارک ماشینها ما قبل از رسیدن به یال صعود مجبور شدیم با فاصله بسیار زیادی ماشین ها را پارک کرده و مسافتی حدود ۵ کیلومتر را از جاده آسفالت پیاده طی کنیم.

ماشین‌ها کنار یک معدن پارک شدند در ابتدای حرکت با وجود بارش شب قبل هوای خوبی داشتیم. ساعت ۸:۴۵ از کنار ماشین ها به را افتادیم  و یک ساعت و نیم راه رفتیم در همین جاده کمی تنقلات خوردیم.

گزارش کوهنوردی

در نهایت از یالی که در سمت راست ما را به سمت قله هدایت میکرد صعود را شروع کردیم در این مسیر پاکوبی دیده نمی شد. ابتدای مسیر شیب ملایمی داشت، وقتی کمی ارتفاع گرفتیم وزش باد شروع شد اما هنوز بارندگی نبود.

وضعیت جوی قله

یک ساعت قبل از قله برف شدید در مسیر ما را مجبور به برفکوبی کرد. ساعت ۱۲:۴۵ روی یال اصلی منتهی به قله بودیم که با بارش تگرگ و وزش باد بسیار شدید مواجه شدیم. تا رسیدن به قله فقط ۱۵ دقیقه زمان لازم بود. ۲ نفر از خانمها به علت وجود  احتمال پرت شدن همراه سرپرست برای رسیدن به مکان امن برگشتند و ۷ نفر دیگر ادامه دادیم.

به علت شدت وزش باد و تگرگ و البته صاعقه تصمیم گرفتیم سریع برگردیم . روی این قله یک پناهگاه کوچک با گنجایش ۳ یا ۴ نفر بود که به علت شرایط بد  و وجود مه نتوانستیم از نزدیک بینیم.

قله پیله

گزارش کوهنوردی

صعود قله پیله

به سمت ۳ نفری که در محل امن بودند رفتیم و همه با هم از داخل دره به طرف جاده حرکت کردیم و قبل از رسیدن به جاده مدتی استراحت کرده و مختصر غذایی صرف شد.ساعت ۱۵برنامه به پایان رسید .

توضیح این نکته لازم است که با توجه به مسافت زیاد بین ماشینها و محل پایان برنامه آقای حسینی و یک نفر دیگر برای آوردن ماشین اقدام کردند تا نفرات بتوانند با ماشین برگردند.

مسیرهای صعود قله پیله

۱- یال شرقی جاده چالوس آدران

۲- یال غربی جاده دوروان

نکات مهم صعود قله پیله :

آب آشامیدنی همراه داشته باشید

حیواناتی مانند خرگوش، روباه ،گرگ، بز کوهی و گراز در این منطقه دیده شده اند.

در هوای نامساعد از صعود به ارتفاعات با خطر بالا خوداری کنید.هر جا مه و کولاک و بارش مانع تشخیص مسیر می شد ادامه ندهید گم شدن در کوهستان در فصل سرما بسیار خطرناک است.

نفرات حاضر در برنامه

نفرات کوهنوردان سرزمین جاوید (کرج ) برای صعود قله پیله :خانم ویدا صدیق نیا ، خانم ساناز صادقی ، آقای جلال هاشمیان، آقای بهزاد کریمی ، آقای حسین صفری ، آقای بابک زارع ، آقای کوروش افتخاری ، آقای آرمین سروش، آقای سینا نصرتی

آقای سید حسین حسینی از گروه رویای کوهستان

تهیه عکس و گزارش آقای حسینی

تنظیم و ویرایش مطالب: خانم مریم زارع

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .