رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

مسیر گرمابدر به تنگه یونزا و دشت لار

۶۷۷۵

برنامه شماره ۱۸ پیمایش مسیر گرمابدر به تنگه یونزا (یونه زا)و دشت لار

به نام خالق زیبایی ها

تاریخ اجرا ۱۳۹۷/۲/۱۴

روز جمعه ساعت ۶:۴۰ از بزرگراه ارتش به سمت فشم حرکت کردیم. منطقه گرمابدر همانطور که در گزارش صعود به قله کاسونک ذکر شده است یکی از مناطق حفاظت شده کشور است که چند هفته پیش متاسفانه خبر کشته شدن یک گربه وحشی ماده توسط گردشگران در رسانه ها اعلام شد.برای دسترسی به این منطقه بعد از رسیدن به میدان فشم به سمت راست ادامه مسیر می دهید اینجا تابلویی هست که راهنمای حرکت شما به سمت روستاهای زایگان،روته، لالان و در نهایت گرمابدر است. گروه ۴ نفره ما ساعت ۷:۳۰ به دروازه ورودی گرمابدر رسید و طبق معمول اجازه ورود خودرو داده نشد هر چند که ساعاتی بعد خودروهای متعددی وارد شده بودند ولی ما پیاده به راه افتادیم و تمام مسیر را کوهپیمایی کردیم . در منطقه گرمابدر علاوه بر کوهنوردی و صعود به قله کاسونک و کافره  مسیری برای رسیدن به دشت لار وجود دارد که اتفاقا بسیار جذاب و زیباست اما اگر نتوانید با خودرو وارد منطقه شوید بسیار راه طولانی و خسته کننده ای در پیش دارید تا به دشت لار برسید و ما تصمیم داشتیم این کار سخت را به انجام برسانیم و اینکه مانع ورود ماشین ما شدند خللی در اراده دوستان ایجاد نکرد. گرمابدر در واقع در غرب لار قرار دارد ،دشت یا همان پارک ملی لار از دره ای در حاشیه جنوب غربی تا شمال شرقی کوه دماوند تشکیل شده و حدود ۷۳۵۰۰  هکتار وسعت دارد. این منطقه در سال ۵۴  به عنوان پارک ملی اعلام شد و در سال ۶۱جز مناطق حفاظت شده قرار گرفت و از سال ۷۰ در بعضی مناطق آن شکار ممنوع شد .

گرمابدر

بعد از ورود به جاده خاکی پشت دروازه ابتدا بوی عطر شکوفه ها از باغهای منطقه ما را غافلگیر کرد با توجه به سردی هوا در بهار امسال در این منطقه از جاهای دیگر کمی دیرتر بهار جلوه گر شده بود و ما دوباره درختان پر از شکوفه را تماشا کردیم و بسیاری از درختان هنوز سبز نشده بودند معلوم بود که هوا حسابی سرد بوده و هنوز هم به قدر کافی بهاری نشده ، متاسفانه در طول مسیر از فشم تا گرمابدر تمام باغ ها و درختان گردو در اثر سرمای نابهنگام و برف بهاری آسیب دیده بودند و تقریبا تمام محصول گردوی منطقه نابود شده بود. آرام آرام در جاده حرکت کردیم هوای ابری و دلنشین باعث شده بود تا از تابش تند آفتاب که معمولا در این منطقه آزار دهنده است در امان باشیم بعد از حدود یک ساعت پیاده روی در کنار رودخانه خروشان یک جای مسطح و مناسب و سرسبز پوشیده از گلهای زرد رنگ و سبزه های با طراوت برای صرف صبحانه توقف کردیم.بارندگی شب قبل گرچه طراوت خاصی به طبیعت داده بود اما باعث گل آلود شدن مسیر هم شده بود که چندان دلچسب نیست ولی باید با این شرایط کنار می آمدیم . ساعت ۹:۳۰ بعد از چیدن کمی آویشن دوباره به راه خود ادامه دادیم جاده پیچ در پیچ است ولی با میانبر زدن و عبور از شیب های ملایم آرام آرام حرکت میکردیم . از مسیر زنگ آب و معدن منطقه عبور کردیم ،  عده ای هم در طول مسیر مشغول چیدن گیاهان مختلف بودند ، تقریبا ساعت ۱۱ بود که به گردنه رسیدیم که مسیر صعود به قله کاسونک در مقابل ما بود و از سمت چپ وارد مسیر تنگه یونزا (یونه زا ) می شد.

باد شدید و هوای نسبتا سردی براین منطقه در اکثر فصول سال حاکم است. با ورود به مسیر تنگه با گل و لای و فرسایش خاک منطقه ناشی از بارندگی های شدید فصل بهار روبرو شدیم . از اینجا به بعد تا وقتی به تنگه برسید تقریبا سراشیبی و اکثر اوقات در حال فرود هستید گاهی به یک منطقه مسطح می رسید و دوباره یک شیب تند را پایین می روید همچنان هوا ابری و زمین گل آلود بود . اما کم کم همه جا سرسبز و زیبا می شد اطراف ما ارتفاعات پوشیده از برف و سبزه زار های پر از گلهای زرد رنگ بود و زیبایی خیره کننده ای داشت رودخانه خروشان و پر آب هم در سمت راست ما جریان داشت و ما در مسیر رودخانه تا تنگه یونه زا پیش رفتیم اینجا دیگر برف روی رودخانه را پوشانده بود و بعضی جاها پلی از برف روی آب ایجاد شده بود باید از رودخانه عبور میکردیم و بالاخره اینکار را انجام دادیم و به ورودی دشت لار رسیدیم از دور آسمان کوه و ارتفاعات دیگر در دوردست دیده می شد همه جا سبز بود مثل قطعه ای از بهشت باران نم نم گاهی می بارید ساعت ۱۳:۳۰ با عبور از کنار محل زندگی ییلاقی عشایر که فعلا خالی از سکنه بود به پارک ملی لار وارد شدیم کنار یک مسیر آب زیبا در میان دشت نشستیم و استراحت کردیم ناهاری صرف شد و از زیباییهای خیره کننده طبیعت لذت بردیم.

عقابی هم در اطراف ما پرواز میکرد و دنبال طعمه می گشت .با اینکه قصد داشتیم به سمت آبشار برویم اما به دلیل اتلاف وقت زیاد بابت نداشتن ماشین در گرمابدر از این موضوع صرفنظر کردیم چون هوا کاملا مه آلود شد و باران هم شروع شد با وزش باد و سرمای شدید مواجه شدیم و منطقی ترین کار بازگشت هر چه سریعتر بود . ساعت ۱۴:۳۰ به راه افتادیم و بعد از عبور از رودخانه و تنگه یونه زا زیر بارش شدید باران و در گل و لایی بسیار شدیدتر از قبل به سمت گرمابدر برگشتیم این بار بر خلاف قبل در حال صعود بودیم  . با رسیدن به جاده خاکی گرمابدر باران قطع شد و جاده هم تقریبا خشک تر بود . در بین راه به یک زوج جوان در جمع آوری چادر کمک کردیم و با سرعت به سمت پایین حرکت کردیم . حدود نیم ساعت قبل از پایان مسیر همان زوج جوان سوار بر یک خودروی پراید از راه رسیدند و دونفر از اعضا گروه همراه آنها به پایین برگشتیم ساعت ۱۸ کنار ماشین بودیم ماشین را برداشتیم و دنبال دو نفر دیگر رفتیم و به سرعت به سمت تهران حرکت کردیم متاسفانه به علت ترافیک سنگین ناشی از پایان تعطیلات سه روزه و قهوه خانه ها و رستورانها حاشیه جاده ۳ ساعت تا رسیدن به منزل وقت صرف شد و خستگی این ماجرا از کوهنوردی بسیار بیشتر بود . اما به هر حال این برنامه هم به خوبی اجرا شد.

پوشش گیاهی دشت لار عبارت است از :  سیرک ، آویشن ،گون ، شیرین بیان ، گل زرد و شقایق های زیبا

همچنین جانورانی مانند : قزل آلای خال قرمز، کل و بز، افعی البرزی، گرگ، روباه، خرس،گراز و البته پلنگ در این منطقه یافت می شوند .

در پارک ملی لار رودها و چشمه های زیادی جاری هستند از جمله : دیو آسیاب ،لار ،سفید آب ،وارود ،چهل بره، آب سیاه چال که همگی به سد لار ریخته و آب تهران را تامین می کنند این رودها از ارتفاعات منطقه سرچشمه میگیرد از جمله :  دماوند ،کافره، کوه کبود، سیاه چال، یخ کمر، گل زرد .

همه این توضیحات برای این است که شما خواننده گرامی بدانید که در این منطقه زیبای های زیادی وجود دارد که نه تنها باید آنها را ببینیم و بشناسیم بلکه از آن مهمتر باید در حفظ آنها کوشا باشیم. با سپاس از همراهی شما

نفرات شرکت کننده : سرپرست آقای سرگیزی

آقای بابانا، آقای جعفری، خانم زارع

تصاویر مسیر گرمابدر به تنگه یونزا و دشت لار را در بخش گالری تصاویر مشاهده فرمایید.

, , , , , ,
دیدگاه کاربران 2دیدگاه
  1. حسینی

سلام متشکر از گزارش خوب و کاربردی شما.

2. سعید

سلام من از این مسیر چندین بار به دشت لار رفتم هیچ جایی رو قشنگ تر هز این مسیر ندیدم واقعا بدون ماشین خسته کننده و دشواره کار هرکسی نیست باید موقعی که عشایر هستن برید که اگر موندنی شدید بمونید

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .