رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

۲۱۴۱

فاصله شمشک تا تهران حدود ۳۰ کیلومتر و پناهگاه لجنی در مسیر صعود قله سرکچال، خلنو و برج قرار دارد. سرکچال یک مجموعه سه قله ای است که بلندترین ارتفاع حدود ۴۲۱۰ متر است.

قلل سرکچال در منطقه البرز مرکزی ودر شمال شمشک و روته واقع است . این قله ها بر روی یک خط الراس شرقی غربی قراردارند که از غرب به قله کلون بستک و از شرق به گردنه وزوا و قله های برج و خلنو منتهی می شوند.دره دریوک در شمال قلل سرکچال و دره های شمشک و لالون در جنوب آن قرار دارند. سرکچال یک مجموعه سه قله ای است که بلندترین ارتفاع حدود ۴۲۱۰ متر است. به دوستان علاقه مند به کوهنوردی و طبیعت گردی را پیشنهاد میکنیم در زمان مناسب به این منطقه رفته و از این برنامه لذت ببرند . مردم سپیدستان بسیار با فرهنگ و مهمان نواز هستند و حتما روز خوبی در این منطقه خواهید داشت .

پناهگاه لجنی شمشک

این برنامه در روز جمعه در یک هوای عالی اجرا شد به دلیل کمبود وقت از رفتن به قله سرکچال خودداری کردیم و به پناهگاه لجنی اکتفا کردیم . ساعت ۶:۳۰ در بلوار ارتش چهار راه مینی سیتی حاضر شدیم و به سمت شمشک حرکت کردیم . ساعت ۸ صبح در میدان اصلی شمشک بالا یا سپیدستان ماشین را کنار درختهای گردو پارک کردیم و از مسیر پاکوب مشخص به سمت بالا ادامه مسیر دادیم این مسیر با دیواره شمشک کاملا مشخص شده است.هوای خنک و دلپذیر بود. بر روی درختهای سیب هنوز سیب های کوچک دیده میشد و گردو ها هم هنوز نرسیده بود و روی درختها چشمک میزد . از بین این همه زیبایی عبور کردیم . ساعت ۹ به چشمه آبی که کنار گوسفند سرا و محل حضور گله ها هست رسیدیم این آخرین منبع آب قبل از پناهگاه است. یک شکاف کوچک و سه توله سگ بسیار کوچک که ظاهرا تازه متولد شده بودند توجه مارا به خود جلب کردند . گروه ما بعد از عکاسی از این سه حیوان دوست داشتنی به سمت بالا حرکت کرد

ساعت ۹:۳۰ برای صرف صبحانه در یک مکان نسبتا مسطح متوقف شدیم . نیم ساعت استراحت و صبحانه خوردن و بعد ادامه حرکت آخرین شیب های منتهی به پناهگاه لجنی را طی کردیم و ساعت حدود ۱۱ بود که رسیدیم پناهگاه و در آنجا با صحنه جدید و جالبی مواجه شدیم . در کنار پناهگاه یک منبع پلاستیکی آب نصب شده بود که بسیار کار قابل ستایشی هست البته هنوز نمیدانیم چه کسانی اقدام به نصب این منبع کرده اند اما به هر حال کار شایسته ای بوده و قابل تقدیر است.

یک زوج کوهنورد هم کنار پناهگاه مشغول استراحت بودند که پس از صرف غذا و استراحت به سمت قله سرکچال حرکت کردند. ما بعد از بازدید از داخل پناهگاه فیلم و عکس گرفتن در مکان مناسبی مشغول استراحت شدیم . در این لحظات یک سگ هم در کنار ما بود که از تشنگی بیتابی میکرد دوستان سیرابش کردند و به رسم وفاداری این حیوان دوست داشتنی تا ساعتها با ما همراه بود. ساعت ۱۲:۳۰ استراحت و صرف ناهار تمام شد و ما به سمت روستا برگشتیم ساعت ۱۴ سوار ماشین شدیم و به طرف تهران حرکت کردیم.

پناهگاه لجنی شمشک

پناهگاه لجنی در مسیر صعود قله سرکچال، خلنو و برج قرار دارد. این پناهگاه حدود ۲۰ نفر ظرفیت دارد و در سال ۶۴ توسط عده ای کوهنوردان بنا شده ،متاسفانه سقف قسمتی که قراربود به عنوان سرویس بهداشتی پناهگاه باشد تخریب شده اما سایر بخشها خوب و سالم است . فاصله پناهگاه از روستا حدود ۲ ساعت و تا قله سرکچال هم حدود ۲ ساعت است.

, ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .