رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله سرخنی

۷۱۱۵

به نام خالق زیبایی ها
برنامه شماره ۱۹ صعود قله سر خنی از مسیر روستای شورکچال
تاریخ اجرا ۱۳۹۷/۰۳/۴
اعضای گروه رویای کوهستان پس از دو هفته وقفه در اولین پنجشنبه خرداد ماه ،آخرین ماه فصل بهار تصمیم به اجرای برنامه صعود قله سرخنی واقع در شهرستان سوادکوه گرفتند . ارتفاع این قله حدود ۳۰۰۰ متر است و از دره ورسک زیر پل ورسک و روستای شورکچال و همچنین از روستای کمر پشت امکان صعود آن وجود دارد که ما مسیر شورکچال را انتخاب کردیم اما قبل از آن تصمیم داشتیم پل زیبای ورسک را از نزدیک ببینیم . ساعت ۶:۳۰ از بزرگراه زین الدین به سمت فیروزکوه و سپس پل ورسک حرکت کردیم هوای بسیار دلپذیر صبحگاهی ، آسمان آبی و ابر های سفیدی که مثل تکه های پنبه در گوشه و کنار آسمان پراکنده بودند و گاهی نقاب چهره خورشید تابان می شدند نوید یک روز به یادماندنی را می داد.

قله سرخنی

مسیر جاده در فصل بهار بسیار سرسبز و زیبا بود و هر طرف که نگاه می کردیم جلوه ای از بهار نمایان بود. مراتع سرسبز، باغها، شالیزار و خانه های روستایی زیبا در دو طرف جاده خود نمایی میکرد. با گذر از دماوند، فیروزکوه و گردنه گدوک بالاخره ساعت ۸:۳۰ به پل ورسک رسیدیم از ورودی کنار جاده وارد روستا و زیر پل ورسک شدیم. داخل دره آب جاری بود و پل با شکوه ورسک بالای سر ما قرار داشت.عکاسی از مناظر اولین کاری بود که انجام دادیم ، در گوشه و کنار گلهای شقایق ،زیبایی خاصی به طبیعت بخشیده بود. با ماشین مسیر سربالایی را تا یک مکان مسطح که کنار آبشخور گوسفندان قرار داشت طی کردیم ، از اینجا می شد پیاده و با طی مسیر شیبدار به بالای پل ورسک رفت اما با توجه به حضور ماموران انتظامی بر روی پل و ممنوع بودن حضور افراد روی پل جهت حفاظت از این پل ارزشمند ما در همین مکان مدتی استراحت کرده و از همین فاصله عکسهای زیبایی از پل و سایر دیدنیهای اطراف گرفتیم . پیرمرد مهربان و خونگرم از اهالی منطقه با ما هم صحبت شد و اعضای گروه رویای کوهستان را راهنمایی کرد تا بهترین مسیر برای صعود را انتخاب کنیم و در نهایت مشخص شد که همان مسیر روستای شورکچال بهترین نقطه برای آغاز صعود قله سر خنی است. این دوست عزیز گفتند که تا کنار دکلهای مخابراتی می توانید با ماشین ادامه مسیر بدهید و بعد کوهنوردی را آغاز کنید .بنابراین ما به راه افتادیم تا دوباره به جاده اصلی برگردیم .در بازگشت زیر پل متوجه شدیم که یک نگهبان کنار ورودی هست و زنجیری هم مسیر ورود و خروج را مسدود کرده که زمان ورود ما وجود نداشت و باز بود . آقای مامور قبض هایی به مبلغ ۳۰۰۰ تومان برای هر ماشین صادر کردند و ما برای دو ماشین ۶۰۰۰ تومان پرداخت کردیم و از روستا خارج شدیم .حدود ۱۵ دقیقه در جاده ادامه دادیم تا تابلوی شورکچال در سمت راست و روبروی منطقه اوریم نمایان شد.

وارد جاده خاکی شدیم کمی بعد یک تابلوی راهنما نصب شده که سمت راست به طرف دکل و سمت چپ امامزاده حمزه شورکچال نوشته شده است ما مسیر دکلها را در پیش گرفتیم. جاده سربالایی تندی داشت اما آسفالت بسیار مناسب بود. جاده ای پیچ در پیچ بسیار زیبا با مناظری خیره کننده مناظر اطراف زیر پای ما بود پل ها و تونلهای جاده در منطقه سوادکوه ، منظره ارفع کوه و ارتفاعات دیگر که همگی پوشیده از گلهای رنگی و سبزه زار بود. شورکچال بسیار بکر و خلوت بود و به جز ما هیچ ماشین دیگری در جاده دیده نمی شد خانه ها و امامزاده هم از بالا در دید ما قرار داشت.هوای خنک و نسیمی که از پنجره ماشین صورت ما را نوازش می کرد بسیار لذتبخش بود .بالاخره ساعت ۱۰:۴۵ کنار دکل ها رسیدیم. ماشین را پارک کردیم و بعد از برداشتن وسایل ضروری برای صعود ۵ نفر به سمت قله حرکت کردیم . ساعت ۱۱ از کنار دکل ها حرکت کردیم ابتدای مسیر یک شیب ملایم داشتیم که پوشیده از درختان زرشک بود ،در سمت راست ما یک سبزه زار بسیار زیبا با کلبه های کوهستانی و اسبهایی که اطراف آن پرسه می زدند سوژه عکاسی دوستان شد. کمی بالاتر رفتیم سربالایی تمام شد و یک سرازیری ویک دشت سرسبز پر از گلهای بنفش رنگ و چای کوهی که چراگاه خوبی برای گاوهای محلی بود. اینجا واقعا یکی از بکرترین مناظری بود که ما بعد از مدتها می دیدیم طوری که به یاد فیلمهای مستند منطقه هایلند واقع در اسکاتلند افتادیم.آویشن، درخت زرشک ،چای کوهی همه جا دیده می شد.دوباره یک شیب ملایم و باز یک منطقه مسطح یک خرگوش هم مشغول جست و خیز بین بوته ها بود. آرام آرام به جنگل رسیدیم جنگلی پر از درختان ازگیل همین جا در ورود به جنگل استراحت کوتاهی داشتیم و دوباره به راه افتادیم ۳۰ دقیقه بعد از جنگل خارج شدیم. سنگ چین روی قله از دور دیده می شد . حالا به منطقه ای صخره ای و پوشیده از دیواره های سنگی رسیده بودیم از دور منطقه را بررسی کردیم سرپرست گروه یک شکاف دهلیز مانند را از دور به ما نشان دادند و قرار شد با پشت سر گذاشتن شیب ملایم پیش رو به سمت این شکاف رفته و از این دیواره سنگی عبور کنیم پس به سمت بالا به راه افتادیم و بعد از کمی دست به سنگ شدن از شکاف عبور کرده و با یک منظره جالب در سمت چپ و بین دیواره های سنگی روبرو شدیم شکافها در بین صخره ها بود که شکل بسیار حالی به خود گرفته بود درختان هم در بین صخره ها روییده بودند عکسهای متعددی از این محل گرفتیم که در گالری قابل مشاهده است.روی اکثر سنگها گل سنگ دیده می شد. ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه این دیواره سنگی را پشت سرگذاشته و قله کاملا در مقابل ما نمایان شد .

لازم به ذکر است که به جز این مسیر که ما صعود کردیم قبل از ورود به جنگل یک مسیر در سمت چپ ما وجود داشت که در واقع باید تراورس میکردیم و روی خط الراس قرار میرفتیم و از آنجا به سمت یال منتهی به قله می رفتیم اما به دلیل طولانی بودن و شیب تند از آن صرفنظر کردیم . با عبور از دیواره سنگی پیش روی ما یک شیب نسبتا تند قرار داشت که با مسیر پاکوب باید آرام آرام به سمت چپ تراورس میکردیم تا به یک یال برسیم که به قله و سنگ چین روی آن برسیم مسیر پاکوب طوری بود که به طور نامحسوس در حین حرکت پلکانی هم ارتفاع میگرفتیم و هم به سمت چپ متمایل می شدیم . از اینجا نفرات به دو گروه تقسیم شدند گروه پیشتاز سه نفر بودند که ساعت ۱۳:۳۰ بر بلندی قله و کنار سنگ چین اول قرار گرفتند ارتفاع در این محل ۲۹۷۶ بود سنگ چینهای دوم با کمی اختلاف در ارتفاع۳۰۰۰ متر قرار داشت .دو نفر دیگر هم ساعت ۱۴ موفق به فتح قله سرخنی شدند .قله سرخنی بین دو قله عباسعلی و اتابک قرار دارد وقتی روی این قله قرار میگیرید در جنوب قلل اتابک، قدمگاه و نیزه وار ،غرب سنگر ، آزاکوه و اونیسه ، شمال ارفع کوه و شرق قله صخره ای آلپی ایران نرو (خرونرو )را نظاره گر خواهید بود.بعد از استراحتی کوتاه به سمت دکلها باز گشتیم مسیر بازگشت دقیقا همان مسیر صعود بود.ساعت ۱۶کنار ماشین رسیدیم و طبق قرار قبلی به سمت دریاچه شورمست حرکت کردیم که بعد از پل سفید و در سمت چپ جاده قرار دارد و باید حدود ۱۵ دقیقه جاده کوهستانی را طی کنید تا کنار شورمست برسید . با توجه به آوازه زیادی که شوراست داشت ما انتظار بیشتری داشتیم اما چندان جالب نبود ۵۰۰۰ تومان ورودی برای منطقه بدون آب در سرویسهای بهداشتی و نبود سطل زباله استفاده از بشکه های بریده شده به جای سطل آلودگی آب دریاچه و زباله های کنار آب . خلاصه مدت کوتاهی کنار دوستان بودیم و بعد گروه ۵ نفره رویای کوهستان برای شرکت در مراسم ختم مادر یکی از دوستان راهی منطقه شیرگاه سوادکوه شدند و سایر دوستان هم عازم تهران شدند .پس از پایان مراسم ساعت ۱۹:۴۵ به سمت تهران حرکت کردیم و ساعت ۲۴ به مقصد رسیدیم.
گروه رویای کوهستان با سپاس از همراهی شما آرزو می کند این گزارش برای سایر دوستان مفید واقع شود .
نکات مهم :دوستان توجه داشته باشند همراه داشتن آب آشامیدنی را فراموش نکنید
در این منطقه بخصوص اطراف قله والک و سیرک و در ارتفاع کمتر آویشن و چای کوهی و درختهای زرشک و ازگیل فراوان دیده می شود . همه جا رد پای گرازها بود و ریشه های گیاهانی که توسط گراز خارج شده بود دیده می شد.
نفرات شرکت کننده : سرپرست آقای سرگیزی
آقای تهرانی ، آقای حسینی ، خانم زارع، خانم زهرا تهرانی
با تشکر از آقای جعفری بخاطر عکاسی هنرمندانه

تصاویر مسیر قله سرخنی را در بخش گالری تصاویر مشاهده فرمایید.

, , , , , , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .