رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

کوهپیمایی مسیر آهار به شهرستانک

۶۶۵۶

برنامه شماره ۴
کوهپیمایی مسیر آهار به شهرستانک کاخ ناصرالدین شاه و بازگشت
تاریخ اجرا ۱۳۹۶/۷/۲۱
روز جمعه ساعت ۶:۳۰ از تهران به سمت آهار حرکت کردیم . آهار روستایی در شمال شرق تهران در منطقه اوشان از توابع رودبار قرآن شمیرانات است .آهار از شمال به شمشک از جنوب به توچال و از شرق و جنوب شرقی به فشم منتهی میشود . برای دسترسی به این روستا باید از جاده لشگرک و گردنه قوچک به سمت فشم ادامه مسیر دهید تا تابلو ورودی ایگل و پس از آن ادامه مسیر تا آهار که تا داخل آهار و میدان اصلی آن راه نسبتا خوبی هست . در میدان اصلی روستا گلزار شهدا و ساختمان دهداری و در کنار آنها یک سرویس بهداشتی هست که معمولا جهت استفاده عموم باز است . برای دسترسی به مسیر جاده شهرستانک باید وارد مسیر شکراب شوید و بعد از مدت کوتاهی پیاده روی در کوچه باغها از این مسیر خارج شده و از راه فرعی به بالای شکراب برسید .این مسیر نهایتا به جاهای که مسیر عبور کالسکه بوده میرسد که به کاخ ناصری در شهرستانک منتهی خواهد شد .شهرستانک از توابع دهستان آسارا از توابع کرج واقع در استان البرز است. این منطقه در ۵۵ کیلومتری شمال غربی شهر کرج در مرز استان البرز و تهران قرار دارد.ارتفاع منطقه شهرستانک ۲۱۹۰ متر است.آب هوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد و کوهستانی است .

آهار

ما بعد از ورود به آهار در ساعت ۷:۲۰ ماشین را در جای مناسب پارک کرده و از مسیر کوچه باغها به سمت آبشار شکراب حرکت کردیم اما بعد از مدت کوتاهی از این مسیر خارج شدیم حدود ۱۵ دقیقه تا این فرعی را رفتیم . مسیر را ادامه دادیم تا از باغها خارج شدیم و بعد از یک شیب نسبتا تند نمای پشت قله توچال که پوشیده از برف بود نمایان شد . در طول مسیر زرشک هایی که روی شاخه ها بود توجه رهگذران را به خود جلب میکرد و طبیعت پاییزی و برگهای رنگارنگ انسان را مجذوب میکرد . حدود ساعت ۹ برای صرف صبحانه در میان این درختان رنگارنگ توقف کردیم. نیم ساعت بعد به سمت بالا به راه افتادیم و بالاخره بعد از دوساعت که از شروع برنامه گذشته بود به جاده خاکی مسیر شهرستانک یا آهار بشم رسیدیم و از این پس مسیر هموار و خوبی در پیش روی ما بود . بعد از عبور از گردنه به یک تنگه میرسید که باد بسیار شدیدی در آن می وزد بعضی دوستان معتقدند که نام این تنگه آهار وش است . از این پس کم کم مسیر سرازیری میشود و شما در دره مقابل میتوانید شهرستانک را ببینید حدود دو ساعت دیگر راه پیمایی کردیم تا ساعت ۱۲ به تفرجگاه ناصرالدین شاه رسیدیم .

رودخانه خروشان آب خنک و هوای دلنشین و گردشگران مشتاق طبیعت .ما حدود دو ساعت در این مکان توقف کردیم استراحت صرف ناهار و بازدید و عکاسی از ویرانه های کاخ ناصری .از یکی از افراد که در این منطقه مشغول کار بود در مورد این کاخ سوالاتی کردیم و معلوم شد که سازمان میراث فرهنگی این مجموعه تاریخی را جهت بازسازی و بهره وری بهتر به بخش خصوصی واگذار کرده و آنها مشغول بازسازی این بنا هستند ، حضور کارگران و مصالح ساختمانی داخل محوطه کاخ هم این موضوع را تایید میکرد. ساعت ۱۴ گروه ما برای برگشت از همان مسیر قبلی به راه افتاد .در ابتدای مسیر بعد از حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی باید یک شیب تند را طی میکردیم که کار مشکل و غیر عادی بود چون معمولا برگشت سرازیری داریم و اینجا برعکس بود . دوباره همان مسیر همان تنگه و وزش باد و البته یک استراحت در گردنه و تجدید قوا نهایتا بعد از تاریکی هوا حدود ساعت ۱۸ در میدان آهار کنار ماشین بودیم و به سمت تهران حرکت کردیم .

لازم به ذکر است که این برنامه از مسیر ده تنگه و امامزاده شکراب هم گاهی اجرا میشود .
جاذبه های گردشگری شهرستانک :علاوه بر کاخ ناصرالدین شاه، قلعه دختر یا قلعه دزد بند روی خط الراس کوه شهرستانک هم که یک قلعه تاریخی است از مناطق پر بازدید است البته چیز زیادی از این قلعه باقی نمانده و به نظر میرسد که این قلعه در واقع برای نگهبانی و دیده بانی استفاده می شده است . همچنین تپه شنستون در دره گل کیله که باغهای میوه در بالای آن قرار گرفته جز مکانهای تاریخی است که درآن سفالهای قرمز رنگ فراوان یافت میشود .رودخانه ای پر آب هم در دره شهرستانک جریان دارد که در نهایت به رودخانه کرج می ریزد .کوه شهرستانک در ۲ کیلومتری شمال این دره قرار دارد .
نفرات شرکت کننده در این برنامه :
خانمها: زارع
آقایان: شهرام شهروان(مهمان )، حسینی، سرگیزی

, ,
دیدگاه کاربران 3دیدگاه
  1. حسینی

بسیار عالی و کاربردی تشکر از زحمات شما.

2. سپهر

سلام وقت بخیر آیا مسیر شکراب به شهرستانک نیاز به کوهنوردی و تخصص بوده یا افراد عادی هم می توانند این مسیر را طی کنند.
    با سپاس

• مدیریت سایت

سلام تشکر از بازدید شما
      مسیر شکراب به شهرستانک بدون راهنما توصیه نمی شود و بله کوهنوردی هم دارد بخصوص برگشت برخلاف همیشه مدتی باید به جای سراشیبی در سربالایی حرکت کنید حتما از جی پی اس یا راهنما که مسیر را بلد باشد کمک بگیرید.

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .