رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

گردشگری کویر مرنجاب

۱۱۷۳

برنامه شماره ۸ کویر مرنجاب
۱۳۹۶/۹/۳
این بار به قصد عزیمت به قلب تپنده سرزمینمان کویر پر رمز و راز مرنجاب روز جمعه سوم آذر ماه ساعت ۷ صبح از تهران به سمت کاشان حرکت کردیم . تعداد همراهان این برنامه در مجموع بیست نفر بود شامل اعضا اصلی و مهمانان گرامی ، مهمان ویژه این برنامه جناب آقای عزیز خلج مربی و پیشکسوت گرانقدر ورزش کوهنوردی بودند که گروه افتخار همراهی با ایشان را داشت. هوا در تهران سرد و ابری بود پیش بینی هواشناسی در مورد هوای منطقه کویر مرنجاب هم آسمان ابری و وزش باد بود. کویر مرنجاب واقع در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان در فصل های بهار پاییز و زمستان مقصد گردشگران بسیاری است.

کویر مرنجاب

مرنجاب در شمال آران و بیدگل قرار دارد از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل از شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل منتهی می شود . گروه بعد از رسیدن به عوارضی تهران محل اولین قرار تمامی افراد حاضر در برنامه و هماهنگی در مورد مسیر حرکت با ۵ دستگاه خودرو حرکت کردند. جاده تهران قم برای رسیدن به جاده کاشان باید طی میشد بعد از عوارضی قم با تصمیم دوستان حدود ساعت ۹:۳۰ در مکانی نسبتا سبز و پرداخت کنار جاده توقف کردیم و بعد از صرف صبحانه و عکاسی از طبیعت و جمع آوری مقداری از برگ درختان اکالیپتوس منطقه به سمت کاشان ادامه مسیر دادیم . بعد از ورود به شهر باید به سمت بلوار علامه قطب راوندی رفته و با توجه به تابلوها مسیر آران و بیدگل را در پیش گرفته تا به ورودی کویر و محل قرار گرفتن گیت ورودی و دریافت برگه ورود برسید. متاسفانه به علت مشکلات ایجاد شده توسط خودروهای آفرود در هفته های قبل به دستور دادستان عبور خودرو های شاسی بلند ممنوع شده بود.ماموران مستقر در این ورودی مانع عبور خودروی رونیز سرپرست گروه شدند که با رایزنی و اعتماد سازی بالاخره موفق شدند برگه ورود به محوطه کویر را دریافت کنند.۴ خودرو دیگر هم با کمی تاخیر از این بخش عبور کردند . از اینجا به بعد بیابان و مسیر خاکی را در پیش دارید تا به کاروانسرای مرنجاب برسید که مقصد بسیاری از گردشگران کویر مرنجاب است .

کاروانسرای مرنجاب که در مسیر جاده ابریشم و درراه ارتباطی خراسان به اصفهان قرار داشته است .این بنا که متعلق به دوران شاه عباس صفوی است دارای ۳۵۰۰ متر مربع وسعت و ۲۹ اتاق است، ارتفاع آن از سطح دریا ۸۵۰ متر است.در مسیر حرکت به سمت کاروانسرا کمپ ستاره کویر و دریاچه نمک وجود دارد که از جاذبه های این منطقه است گردشگران میتوانند شتر سواری را در این محل تجربه کنند .در اطراف خودرو ها شترها دیده می شدند. هوا همچنان نیمه ابری و سرد بود تا کاروانسرا ادامه مسیر دادیم حدود ساعت۱۲:۳۰ اولین نفرات به کاروانسرا رسیدند و منتظر سایر افراد شدند در این فاصله عکاسی و گشت و گذار در کنار دیوارها نفرات را سرگرم میکرد . نکته بسیار مهم و البته تاسف بار و قابل تامل اوضاع نامناسب سرویس بهداشتی و نبود آب در این محل است که اصلا در شأن یک بنای تاریخی و جاذبه توریستی نیست و سالهاست کسی به آن توجهی ندارد . امیدواریم روزی مسوولان امور فرهنگی و گردشگری اهمیت این موضوع را درک کنند و به داد این بنا و سایر مراکز شبیه مرنجاب برسند . اگر قصد اجرای چنین برنامه ای را داشتید همراه داشتن آب و لوازم بهداشتی ضروری است. بعد از رسیدن همه افراد به کاروانسرا به سمت محل اصلی تجمع گردشگران در دل کویر مرنجاب حرکت کردیم که تقریبا ۱۵ دقیقه با کاروانسرا فاصله دارد. اینجا جایی است که میتوان با پای برهنه بر روی رمل ها قدم زد و از آرامش حیرت انگیز کویر لذت برد . عده ای هم هیجان را ترجیح می دهند و با خودروهای مناسب خودشان بر روی تپه های شنی به تفریح می پردازند البته خودرو های قرمز رنگ و مخصوص هم با دریافت کرایه علاقه مندان را به گشت و گذار بر فراز تپه های شنی می برند . گروه ما هم ساعاتی به پیاده روی در کویر مرنجاب، ماشین سواری و تفریح مشغول شدند. بعد از صرف ناهار و استراحت و گشت و گذار برای ادامه برنامه مشورت کردیم . همچنان هوا نیمه ابری بود و ابرها در حال متراکم شدن بودند و دمای هوا درحال کاهش بود . با توجه به اینکه امکان دیدن ستاره در آسمان ابری وجود نداشت به پیشنهاد آقای عزیز خلج تصمیم گرفتیم که به سمت کاروانسرا و کمپ ستاره کویر حرکت کنیم بنابراین گروه حدود ساعت ۵ بعد از ظهردرحالی که آفتاب کمرنگ در حال غروب کردن بود کویر را ترک کرد و به سمت کاروانسرا رفتیم . بعد از توقفی کوتاه در کاروانسرا به سمت کمپ حرکت کردیم هوا تاریک شده بود و نم نم باران شروع شده بود که به کمپ ستاره کویر رسیدیم و از آنجا هم به سمت کاشان حرکت کردیم . در بین راه یکی از خودروها دچار نقص فنی شد که باعث تاخیر نیم ساعته در بازگشت گروه شد در نهایت قرار بر این شد که برای تعمیر اساسی ماشین به کاشان برویم لذا گروه به سمت شهر کاشان حرکت کرد و با ورود به شهر از افراد محلی کمک گرفتیم تا محلی برای تعمیر ماشین پیدا کردیم و بعد از نیم ساعت نقص فنی خودرو بر طرف شد و تمام نفرات به سمت جاده قم تهران حرکت کردند به دلیل نامساعد بودن هوا و کمبود وقت برنامه صرف شام در طول مسیر حذف شد و برنامه در همین جا به پایان رسید و افراد هر کدام به سمت مسیر خود حرکت کردند. ساعت ۱۲:۳۰ به تهران رسیدیم.
نفرات شرکت کننده در این برنامه ، اعضا گروه :آقایان بابانا، حسینی ، سرگیزی و خانم زارع
مهمان ویژه مربی و پیشکسوت گرانقدر ورزش کوهنوردی آقای عزیز خلج
میمانان : آقایان مجید تهرانی، محمد جمالی ، محرم جعفری، سیاوش تهرانی، علی صلاحی ،جلال نعمتی پور ،امیر فلاح
خانمها : ایران تهرانی ، زهرا تهرانی ، زهرا حسینی ، شقایق حسینی، مریم صلاحی

عزیز خلج

کوهنورد با سابقه و دوست داشتنی آقای عزیز خلج که افتخار همراهی با ایشان در این سفر نصیب ما شد .برای عمو خلج عزیز آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت داریم

پوشش گیاهی کویر مرنجاب شامل گیاهانی چون گز ، تاق، ارته، اسکنبیل و دم گاوی است و جانورانی چون بزمجه ،گرگ ،روباه شنی،آفتاب پرست ، مار ، مارمولک ، شغال ،کفتار ، عقرب و پرندگانی چون شاهین و عقاب.
از دیگر جاذبه های کویر مرنجاب می توان به دریاچه نمک آران و بیدگل که در۳۵ کیلومتری این شهرستان قرار دارد اشاره کرد که وسعتی در حدود ۶۴۷ متر مربع دارد . البته این دریاچه در بیشتر فصول سال خشک است و پوشیده از نمک اما اگر بارندگی اتفاق بیفتد پس از تبخیر آب می توان شاهد صحنه های جذابی از اشکال هندسی رسوبات نمک بود . جزیره سرگردان یکی دیگر از مناطق دیدنی است که در ۵ کیلومتری شهرستان آران و بیدگل و در کویر مسیله قرار دارد البته تصوری که ما از جزیره داریم در مورد این منطقه صادق نیست چرا که اطراف آن به جای آب نمک زار فرا گرفته با این حال در زمان بارندگی آب در اطراف آن تا ۴ یا ۵ سانتی متر بالا می آید و جلوه زیبایی به منطقه می دهد . همین موضوع باعث شده مردم منطقه تصور کنند این مکان در حال جابجایی است و نام سرگردان را به این علت برای آن انتخاب کرده اند. فقط باید به خاطر داشته باشید که خطر وجود باتلاق در هر دوی این مناطق وجود دارد که باید نکات ایمنی رعایت شود.

, , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .