رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

گزارش صعود به قله پرسون

۲۴۴۸

برنامه شماره ۱۳ قله پرسون
تاریخ اجرا ۹۶/۱۱/۲۷
اعضای گروه رویای کوهستان بعد از یک وقفه طولانی روز جمعه ۲۷ بهمن برای صعود زمستانی به قله پرسون عازم دشت هویج شدند. ساعت ۶:۴۵ از بزرگراه ارتش به سمت روستای افجه حرکت کردیم. هوا کاملا ابری و البته سرد بود .حدود ساعت ۸ از روستای افجه به سمت دشت هویج به راه افتادیم تمام طول مسیر هوا کاملا ابری بود بخشی از مسیر پوشیده از برف و کاملا یخ زده بود گروه های مختلف کوهنوردی و گردشگری هم در منطقه دیده می شدند.

قله پرسون

قله دماوند پنهان در پشت ابر و مه

برای رسیدن به منطقه افجه و دسترسی به قله پرسون باید بعد از گردنه قوچک به سمت لواسان ادامه مسیر دهید و با عبور از لواسان وارد جاده ای که به سمت شرق می رود شده که تابلوی روستای افجه هم در ابتدای آن دیده می شود این مسیر را ادامه میدهید تا در انتهای مسیر به رودخانه و سپس باغهای روستای افجه برسید . از رودخانه عبور کرده و مسیر شیبدار را به سمت دشتی که معروف به دشت هویج است ادامه دهید این دشت در ارتفاع ۲۴۰۰ متری قرار گرفته و در این فصل کاملا پوشیده از برف است .بارش برف و سرمای هوا باعث میشود یک لایه ضخیم برف و یخ در طول زمستان در این منطقه وجود داشته باشد.قله پرسون با ارتفاع ۳۱۰۰ متر از قله های البرز مرکزی است علاوه بر این قله از این دشت می توان به قلل ریزان ، آتشکوه ، ساکا و اندار هم صعود کرد. نفرات گروه سه نفره ما حدود ساعت ۹ به دشت رسیدند و در مکان مناسبی به استراحت و صرف صبحانه پرداختند . ساعت ۱۰ با مجهز کردن خودمان به لباس و تجهیزات زمستانی مناسب به سمت پرسون حرکت کردیم و بعد از باز کردن یک مسیر مناسب بر روی برف های کاملا یخ زده و سفت شده به پاکوب وارد شدیم . هوا همچنان ابری بود ابر کاملا سیاهی در اطراف دیده میشد و خورشید کاملا پشت ابرها پنهان بود و ما اصلا در طول مسیر نور آفتاب را ندیدیم . با نزدیک شدن به قله سرما و باد بیشتر خودنمایی میکرد و در سمت راست ما مناطق بهمن گیر مختلف به چشم میخورد . قطعات شکسته شده یخ و برف و برف هایی که در دل دره ها انباشته شده بود نشان از بهمن گیر بودن مسیر های اطراف بود اما مسیری که ما و سایر گروهها طی کردیم مسیری کاملا امن و به دور از مناطق خطرناک بود. رفته رفته به قله نزدیک شدیم و در حالی که حدود۳۰ دقیقه تا قله فاصله داشتیم یکی از نفرات گروه تصمیم به بازگشت گرفت و دو نفر دیگر تا قله ادامه دادند و حدود ساعت ۱۲:۴۵ برفراز قله پرسون قرار گرفتند . از این منطقه قله دماوند که محصور در مه و ابر بود به سختی دیده می شد . با توجه به سرما و باد نسبتا شدید بعد از تجدید قوا ، خوش و بش با سایر کوهنوردان حاضر و عکاسی ساعت ۱۳ به سمت پایین حرکت کردیم و کم کم بارش مختصر برف هم شروع شد و هوا هم سردتر شده بود ساعت ۱۴:۱۵ به همنوردمان در دشت هویج ملحق شدیم. ناهاری خوردیم و ساعت ۱۵ به سمت روستا برگشتیم حدود ساعت ۱۶ سوار بر ماشین به سوی تهران حرکت کردیم . لازم به ذکر است که این قله درگذشته بارها توسط گروه صعود شده بود .
نفرات شرکت کننده :آقای بابانا ، آقای سرگیزی ، خانم زارع
نکات مهم :دوستان در تمام فصول در دشت هویج آب موجود هست .
سرویس بهداشتی در دشت هست البته به دلیل عدم رعایت بهداشت از طرف دوستان چندان هم بهداشتی نیست !!!!!!!!!
خطر ریزش بهمن را کاملا جدی بگیرید سال گذشته درست روز بعد از بارش برف یک گروه اقدام به صعود به قله پرسون کردند که دچار بهمن شدند و متاسفانه دوستانی هم جان خود را از دست دادند لذا قبل از انجام برنامه حتما از وضع منطقه اطلاعات لازم را به دست آورید و بدون راهنمای مطلع از صعود به ارتفاعات در فصل زمستان اجتناب کنید . با آرزوی موفقیت برای تمامی ورزشکاران عزیز

, , , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .