رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله چشمه شاهی

۴۹۲۲

برنامه شماره ۱۰ صعود به قله چشمه شاهی از روستای واریش
تاریخ اجرا جمعه ۱۳۹۶/۹/۲۴
صبح آخرین جمعه پاییز ۹۶ ساعت ۶:۲۰ از تهران به سمت کرج حرکت کردیم به قصد صعود قله چشمه شاهی که در روستای واریش واقع شده است . این روستای کوهستانی با ارتفاع ۲۲۰۰ متر یک منطقه بکر و آرام در نزدیکی تهران است.به پیش بینی هواشناسی هوای آفتابی اما سردی را تجربه میکردیم بعد از رسیدن ۱۱ نفر شرکت کننده به محل قرار مسیر روستا را در پیش گرفتیم.برای رسیدن به این منطقه وارد اتوبان تهران کرج شده و در کیلومتر ۱۶ بعد از ایران خودرو و قبل از پمپ بنزین وردآورد سمت راست وارد بلوار شهید اردستانی شده و تا انتهای این خیابان ادامه دهید تا تابلوی روستاهای وردیج و واریش را مشاهده کنید این مسیر یک جاده آسفالت نسبتا باریک است.این جاده پیچ در پیچ کوهستانی را که حدود ۱۶ کیلومتر است تا آخر ادامه دهید پایان جاده ورودی روستای واریش خواهدبود . در مسیر، کوه های سنگی که اشکال بسیار جالب و حفره های فرسایشی زیبایی دارند توجه ما را جلب کرد و مدتی وقت صرف عکاسی از این مناظر جذاب شد.در نهایت ساعت ۸ به واریش رسیدیم ماشین ها بیرون از روستا پارک شد و آماده حرکت شدیم. در ورودی روستا مسجد واریش در سمت راست قراردارد سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی در همین منطقه در دسترس هست . توجه داشته باشید که فقط در زمستان ها اینجا آب هست و به طور کلی منطقه کمبود آب دارد بهتر است آب کافی از منزل همراه داشته باشید در طول مسیر کنار رودخانه چند چشمه پراکنده هست که زمستان ها آبی ندارند بهتر است روی چشمه ها حساب باز نکنید. از کنار مسجد کمی ادامه مسیر داده و بعد از چند دقیقه از سمت راست وارد مسیر خاکی که به سمت قله می رود شدیم .مسیر پاکوب قله از داخل روستادیده میشود . مدتی حرکت در مسیر خاکی ساعت۹ برای صرف صبحانه توقف کردیم و بعد جاده را ادامه دادیم تا به کنار رودخانه رسیدیم البته بستر رود کاملا خشک بود و فقط یک چشمه در طول مسیر کمی آب داشت با ادامه راه از کنار رودخانه به یک دشت باز رسیدیم که از اینجا یک دیواره سنگی مقابل ما نمایان شد و چند قله بالای این صخره ها دیده میشد .

چشمه شاهی

یک شیب نسبتا تند مارا به یک مسیر رساند که این صخره ها را دور بزنیم و وارد یک تنگه شدیم این منطقه در زمان وجود برف خطر سقوط بهمن خواهد داشت کاملا بهمن گیر است . برای رسیدن به قله باید از این تنگه عبور کرده و از راه پاکوب به سمت راست متمایل شده و روی یال قرار بگیرید که نزدیکترین راه برای رسیدن به قله است. هنگام عبور از تنگه نفراتی از بالا برمی گشتند که این قله را به نام پهنه سار صعود کرده بودند به هر حال ما از تنگه عبور کردیم و با حرکت به سمت راست روی یال قرار گرفتیم باد شدید و سرما باعث شد نفرات در جای مناسبی به دور از وزش باد استراحت کوتاهی داشته باشند و با توجه به خستگی بعضی نفرات گروه پیشتاز به سمت قله حرکت کرد ۴۵ دقیقه بعد حدود ساعت ۱۳:۳۰ به قله رسیدیم . اینجا بود که متوجه شدیم یک گروه کوهنوردی به اشتباه تابلوی قله پهنه سار را روی قله فرعی کنار چشمه شاهی نصب کرده اند و علت اشتباه نفرات قبلی هم همین تابلو بوده است. گروه ما از کوهنوردان با تجربه برخوردار بود که قبلا سابقه صعودهای متعدد به پهنه سار را داشتند بنابراین مطمئن بودیم که این قله چشمه شاهی و یک قله فرعی در کنار آن است و پهنه سار هم در فاصله دورتر دیده می شد امامزاده بی بی زرین قمر هم در دشت قرار گرفته در تابستان از این قله تا پهنه سار حدود دو ساعت راه است و در زمستان و وجود برف زمان بیشتر لازم است .طبق نقشه ها و بر اساس تجربیات گذشته قله پهنه سار بلندترین قله این منطقه با ۳۳۷۵ متر ارتفاع در امتداد شمال و آن سوی دشت پهنه سار قرار دارد .دشت در پایین دست شما با ارتفاع ۳۱۵۰ متر یعنی حدود ۱۵۰ متر پایینتر از ارتفاع قله چشمه شاهی دیده می شود.قله چشمه شاهی با یک سنگ چین کوچک مشهخص شد ۳۲۷۵ متر ارتفاع دارد . گروه بعد از عکاسی و بحث و بررسی موضوع تابلوی اشتباه روی قله به خاطر سرمای شدید ساعت ۱۴به سمت پایین برگشت . با سرعت به سمت تنگه حرکت کردیم ساعت ۱۵ در محل تنگه ناهار صرف شد و با توجه به کوتاهی روز و احتمال تاریکی به سرعت به حرکت خود ادامه دادیم . متاسفانه در مسیر بازگشت یکی از نفرات مهمان دچار ناراحتی و گرفتگی در ناحیه زانو شدند که مدتی زمان صرف رسیدگی به وضع ایشان شد در نهایت کوله این دوست عزیز توسط دو نفر از همراهان به نوبت حمل شد و گروه از این زمان به دو دسته تقسیم شد گروه پیشتاز وقتی به روستا نزدیک شد صدای اذان از مسجد روستا به گوش می رسید. گروه اول ساعت ۱۸ و گروه دوم که دوست آسیب دیده را همراهی میکردند با ۴۵ دقیقه تاخیر به ورودی روستای واریش رسیدند و از کنار مسجد به سمت ماشینها رفتیم و به سمت تهران حرکت کردیم.

نفرات حاضر در برنامه : اعضا گروه آقایان بابانا، سرگیزی، حسینی، خانم زارع
مهمانان :آقایان مجید تهرانی ،سیاوش تهرانی، جمالی، صلاحی،رجبعلی، خانمها تهرانی ، صلاحی
نکات قابل توجه : در هر فصلی قصد رفتن به این منطقه را دارید آب کافی همراه داشته باشید.
توجه داشته باشید این روستا در ارتفاع ۲۲۰ متری واقع شده و در کل منطقه بسیار خلوت و کم تردد است.
تنگه ذکر شده بهمن گیر است در زمستان و در صورت وجود برف از یال برای صعود استفاده شود .

در پایان با توجه به حادثه تلخ سقوط بهمن در اشترانکوه در روزهای گذشته ضمن همدردی با خانواده کوهنوردان جان باخته در این حادثه و طلب آمرزش از درگاه خداوند برای این کوهنوردان فقید ، از همه دوستان علاقه مند به کوه و طبیعت خواهش می کنیم به نکات ایمنی در فصل زمستان توجه کافی داشته باشند . بدون راهنما و آگاهی کافی وارد مکانهای ناشناخته نشوند . بیشتر از توان خود بالا نروید و به خاطر داشته باشید نیمی از کار یک کوهنورد بالا رفتن و صعود است و نیمه دوم که بسیار مهمتر از صعود است بازگشت سالم شما به جمع دوستان و خانواده است . فراموش نکنید روزهای زمستانی کوتاه هستند و تاری در کوهستان همراه با سرما خطرات بسیاری برای شما در پی دارد .

با آرزوی شادی و سلامتی همه شما همراهان عزیز

لازم به ذکر است تصاویر نقشه ها از وبلاگ کوهستان برگرفته شده

, , , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .