رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

۱۰۷۶

برنامه شماره ۶
تاریخ اجرا ۱۳۹۶/۸/۱۲
برنامه پیمایش جنگل ارفع تا قله ارفع کوه در روز جمعه در هوای ابری ساعت ۶:۳۰ ازتهران شروع شد با گذر از فیروزکوه به سمت پل ورسک ادامه مسیر دادیم زیبایی های منطقه ورسک که قابل وصف نیست طبیعت زیبای پاییز معماری حیرت انگیز این پل و تونلها خط آهن زیبا و عبور قطار سمت راست جاده خلاصه همه مسیر انسان را به تحسین وا ميداشت.ارفع ده در ۷۰ کیلومتری قائمشهر و ۳۰ کیلومتری پل سفید در مسیر ارتباطی تهران مازندران در جاده فیروزکوه واقع شده است.قبل از رسیدن به پل ورسک یک کلیسای کوچک که یادگار سالهای گذشته است توجه مسافران را به خود جلب میکند . ما هم کنار این کلیسا توقف کوتاهی کردیم و بعد از عکاسی به راه خود ادامه دادیم . از پل ورسک و گردنه گدوک عبور کرده و از یک دوربرگردان برای دسترسی به روستای ارفعده که در سمت دیگر جاده واقع شده استفاده کردیم. با ماشین میتوان تا شروع جنگل ادامه مسیر داد البته به دلیل وجود یک فضای تونل مانند در بین راه امکان عبور اتوبوس وجود ندارد اما سایر وسایل نقلیه میتوانند این مسیر را طی کنند .در این روستا یک امامزاده به نام سام و لام هست که اگر قصد ادامه مسیر بعد از امامزاده با ماشین را داشته باشید یک ورودیه ۵۰۰۰ تومانی پرداخت میکنید و ما هم همین کار را کردیم .قبل از رسیدن به جنگل حدود ساعت ۹:۳۰ دقیقه در کنار مسیر سر بالایی متوقف شدیم برای صرف صبحانه و بعد از آن دوباره با ماشین تا ورودی جنگل را طی کردیم . ساعت ۱۰:۲۰بعد از پارک ماشین آماده شدن و برداشتن وسایل لازم اعضا گروه که ۶ نفر بودند به سمت داخل جنگل ارفع حرکت کردند . تقریبا دوساعت در جنگل راه رفتیم همه جا پر از برگهای رنگارنگ درختان زیبا بود. هوا نیمه ابری و کمی هم دم کرده بود بعد از دوساعت به آخر جنگل رسیدیم یک شیب ملایم وبعد یک سبزه زار زیبا قبل از قله از اینجا کاملا قله دیده میشد درایت فضای باز و زیبا دقایقی توقف کردیم و دوباره راه افتادیم دو شیب نسبتا ملایم تا قله باقی بود که آنها را هم طی کردیم نفرات پیشتاز ساعت ۱۳:۲۰و بقیه نفرات ده دقیقه بعد به قله و پناهگاه ارفع رسیدند ارتفاع این قله ۲۸۰۰ متر است. باد نسبتا شدید و سردی می وزید که باعث شد در گوشه ای پناه بگیریم که در مسیر باد نباشیم . ساعت ۱۴ بعد از استراحت، عکاسی ، خوردن تنقلات و تجدید قوا به سمت جنگل حرکت کردیم .در جنگل هم بک توقف کوتاه برای استراحت داشتیم نکته قابل توجه اینکه از امامزاده سام و لام که گذر کردیم تقریبا آب آشامیدنی در دسترس نبود همراه داشتن آب کافی در این برنامه حتما مورد توجه دوستان باشد .تمام نفرات گروه ساعت ۱۶:۳۰ کنار ماشین بودند و بعد از صرف ناهار به سمت تهران حرکت کردیم تقریبا ساعت ۱۰ شب همگی به مقصد رسیدیم .

ارفع کوه
پوشش گیاهی منطقه :جنگلهای منطقه پوشیده از درختان راش ، افرا، توسکا و نوع کمیاب سردار یا سرخدار است.گیاهانی چون زرشک ازگیل، زال زالک و در فصول مناسب چای کوهی ، آویشن ، گل پر و گون هم در این منطقه وجود دارند.
حیوانات متنوعی از جمله خرس ، شوکا ، گراز ، شغال ، روباه ، انواع پرندگان شکاری ، کبک دری ، تیهو و البته افعی البرزی در این منطقه یافت میشوند.
سایر دیدنیهای این منطقه:چشمه پرو
این چشمه در فاصله ۵ کیلومتری روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از مسیر بکر جنگلی و از دو آب عبور کنید این کار نیاز به یک راهنمای محلی دار هرگز بدون آشنایی کافی اقدام به رفتن به سمت این چشمه نکنید مسیرهای جنگلی همگی شبیه به هم هستند و احتمال خارج شدن از مسیر اصلی و گرفتار شدن در جنگل و تاریک شدن هوا زیاد است که با توجه به وجود خرس در این منطقه میتواند خطرناک باشد .

نفرات حاضر در این برنامه:
خانمها : زارع ، تهرانی ( مهمان )
آقایان : تهرانی ( مهمان )، بابانا ، سرگیزی ، حسینی
دسترسی به ارفع کوه :
در ۱۵۰ کیلومتری تهران ( کیلومتر ۶۷ از قائمشهر )۷ کیلومتر بعد از ورسک درکنار کمپ هلال احمر و نزدیک مسجد امام علی وارد مسیر فرعی ارفعده میشوید .( بین ایستگاه سرخ آباد و سواد کوه در مسیر خط آهن تهران _ گرگان )
پوشش گیاهی جنگل ارفع درختان راش ،

از تصاویر ارفع کوه در گالری تصاویر دیدن کنید

, , , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .