رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

گزارش صعود به قله الله بند

۳۱۹۷

به نام خالق زیبایی ها
برنامه شماره ۱۵ صعود به قله الله بند از دره هملون
تاریخ اجرا ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
روز جمعه ساعت ۶:۳۰ به قصد صعود قله الله بند از تهران به سمت هملون حرکت کردیم.برای رسیدن به این منطقه باید به سمت گردنه قوچک حرکت کرده و بعد از رسیدن به این محل به طرف فشم ادامه مسیر داده و جاده فشم را تا جایی که به منطقه زیبای میگون می رسید ادامه دهید با عبور از میگون جاده باریکتر شده و شکل دیواره های سنگی دو طرف شبیه یک تونل می شود سرانجام با عبور از این منطقه حیرت انگیز به مدرسه یخنوردی میگون میرسید که در ورودی دره هملون واقع شده و به وسیله یک پل بزرگ میتوانید از رودخانه عبور کرده و وارد مسیر شوید.

قله الله بند

گروه حدود ساعت ۸:۳۰ از مقابل مدرسه یخ نوردی حرکت خود را آغاز کرد. از این منطقه به دو قله میتوان صعود کرد، قله آهنگرک به ارتفاع تقریبی ۳۳۵۷ و قله الله بند که شامل دو قله الله بند کوچک حدود ۳۲۴۰ متر و الله بند بزرگ حدود ۳۶۴۰ متر است.این قله سنگی و صخره ای به همراه قله قلعه دختر بر روی خط الراس شمالی توچال قرار گرفته اند و ادامه این قله با کمی دست به سنگ شدن به یال صعود قله سی چال می رسد که پیست اسکی دیزین در آن قرار دارد. در طول مسیر حرکت غارهای مختلفی را میتوانید ببینید که از جاذبه های این منطقه است همچنین دیواره های سنگی این منطقه که در زمستان محل تمرین یخ نوردان و در فصول دیگر برای مشتاقان سنگ نوردی محل مناسبی است. هوای ابری و نسبتا سرد روز جمعه و بارش گاه و بيگاه برف و باران در طول مسیر نوید یک کوهنوردی دلچسب و رویایی را میداد . مسیر را از کنار رودخانه ادامه دادیم از باغهای زیبای منطقه عبور کردیم به دلیل سردی هوا در این مناطق تعداد کمی از درختان پیراهنی از شکوفه های سپید بر تن داشتند و هنوز تا سرسبزی کامل هملون زمان باقیست. حدود ساعت۹:۳۰ کنار چشمه معروف منطقه که در شروع یک دشت باز قرار گرفته برای صرف صبحانه توقف کردیم. بعد از آن هم نفراتی که قصد صعود به قله را داشتند ساعت۱۰:۳۰ به طرف دره و یال های منتهی به قله حرکت کردند روی بعضی از شیب ها و یالها برف مختصری دیده میشد اما در کل خشکسالی و گرمای زود هنگام هوا در این منطقه هم کاملا محسوس بود.با نظر سرپرست گروه از مسیری که شیب مناسب تری داشت حرکت به سمت بالا را شروع کردیم بعد از مدتی به نقطه ای رسیدیم که در اثر آب شدن برفها گل و لای شدید ایجاد شده بود که باعث کند شدن حرکت ما شد.از اینجا دو نفر به پایین برگشتند و فقط سرپرست گروه به همراه یکی نفر دیگر به مسیر خود ادامه دادند. برای خلاصی از این گل و لای با تراورس به سمت چپ و کمی برف کوبی بالاخره به منطقه دیواره های سنگی رسیدیم کمی دست به سنگ شدیم و آرام آرام سنگیچین های روی قله را دیدیم و ساعت ۱۲:۲۰به قله الله بند کوچک رسیدیم اینجا یک گروه دیگر هم حضور داشتند که از سمت آهار روستای ده تنگه قله را صعود کرده بودند . بعد از خوش و بش با این دوستان مشغول گرفتن عکس یادگاری و عکسبرداری از ارتفاعات اطراف شدیم . وقتی بر فراز الله بند ایستادید می توانید قله سی چال ، قلعه دختر ، آهنگرک ، دربند سر را ببینید البته با توجه به هوای ابری این ارتفاعات در هاله ای از مه و ابر قرار گرفته بودند که خود به زیبایی خیره کننده آنها افزوده بود . از تماشای مناظر سیر نمی شدیم اما باید به سمت پایین حرکت میکردیم بنابراین ساعت ۱۲:۳۰ به راه افتادیم . مسیر بازگشت با تدابیر و دید مناسب آقای سرگیزی سرپرست برنامه بسیار مناسب بود و با کمترین اتلاف وقت و بدون مشکل ظرف مدت یک ساعت خود را به چشمه رساندیم و در کنار سایر نفرات ناهاری صرف شد . همچنان گاهی باران و گاهی برف میبارید گاهی آفتاب لبخند کوتاهی می زد و دوباره ابرها چهره خورشید را پنهان میکردند خلاصه آسمان و زمین با دل بیقرار ما بازیها میکرد و ما هم تماشاچی این نمایش زیبا بودیم .حدود ساعت ۱۴:۳۰ ناچار از طبیعت دل کندیم و به سمت جاده حرکت کردیم ساعت ۱۵:۲۰ کنار ماشین بودیم آخرین عکس را از تک درختی که کنار رودخانه شکوفه داده بود گرفتم و به را افتادیم . ساعت ۱۷ به تهران رسیدیم و از همنوردان جدا شدیم و بدین ترتیب یک روز دیگر از عمر ما در کوهستان گذشت . با سپاس از همه همراهان عزیز و حوصله شما خوانندگان محترم.
نکات مهم :آب در چشمه موجود است و رودخانه هم معمولا خشک نمی شود .
دوستان در برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی از ورود به باغهای روستاییان اجتناب کنید به محصولات آنها آسیب نزنید و از آزار حیوانات دوری کنید. اگر قصد چیدن گیاهان خود رو را دارید از خارج کردن پیاز گیاهان پیاز دار خودداری کنید و قبل از فصل برداشت آنها اقدام به چیدن نکنید سعی کنید فقط به مقدار نیاز خود برداشت کنید . به یاد داشته باشیم انسان با نابود کردن طبیعت در واقع خود را نابود خواهد کرد.
سرپرست برنامه: آقای سرگیزی

, , , , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .