رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

گزارش صعود قلل برج و خلنو [ مسیرهای حرکت و نکات مهم صعود ]

۲۱۶۶

صعود قلل برج و خلنو برنامه شماره ۲۶

به نام خالق زیباییها، با گزارش صعود قلل برج، خلنو کوچک و بزرگ در خدمت شما همراهان عزیز گروه رویای کوهستان هستیم.

روز ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ ساعت ۵ صبح از تهران به منطقه فشم و روستای لالان حرکت کردیم. این روستا در بخش رودبار قصران شهرستان شمیران و در ۱۱ کیلومتری فشم قرار دارد. وارد جاده لشگرک شده تا فشم ادامه مسیر داده از میدان اصلی فشم به سمت شرق ادامه مسیر دهید. تابلوهای راهنما به سمت زایگان و لالان را دنبال کنید. ۳ کیلومتر بعد از زایگان به لالان می رسید. علت نامگذاری آن وجود گلهای لاله در این روستاست.

اعضای گروه رویای کوهستان که شامل ۲ نفر می شدند بعد از رسیدن به لالان ساعت ۵:۴۵ از کنار ماشین شروع به حرکت کردند. برای صعود به خلنو از این مسیر بعد از حرکت از روستای لالان باید چند بار از رودخانه عبور می کردیم. مقدار آب در این فصل به قدری نبود که مشکل ایجاد کند. همین مسیر را ادامه دادیم به سمت چشمه معروف تلخ آب (آب تلخون). در منطقه تلخ آب چشمه ای با آب گازدار زرد رنگ و البته با طعم خاصی وجود دارد که بسیار مشهور است و از جاذبه های منطقه محسوب می شود.

بعد از تلخ آب از پاکوب مشخصی که وجود دارد به سمت آبشار لالان حرکت کرده در بالای آبشار استراحت کردیم. دوباره به سمت قله برج حرکت کردیم . بعد از آبشار به سمت گردنه حرکت کردیم از اینجا کمی شیب بیشتر می شود و باید به سمت شمال و شمال شرق حرکت می کردیم . کم کم گردنه ورزآب و قله برج نمایان شد و آرام آرام به گردنه رسیدیم. کمی استراحت وبه سمت قله برج حرکت کردیم. ساعت ۱۲ موفق شدیم روی قله برج خلنو با ارتفاع۴۳۲۵ متر برسیم. برای رسیدن به برج از مسیر کاسه عبور کردیم.

قله برج خلنو

مسیرهای حرکت از گردنه به قلل برج و خلنو:

۱- کاسه در سمت شرق (مسیر کفی) که پاکوب مشخص دارد.

۲- مسیر دوم تا زیر قله برج رفته و با شیب تند از شمال به قله می رسد.

شیب در مسیر قله برج بیشتر می شود و مسیر سنگی سرعت حرکت را کند میکند. بعد از رسیدن به قله برج و استراحت به سمت خلنو کوچک حرکت کردیم. برای رسیدن به قله خلنو باید از تیغه های معروف به ژاندارک عبور می کردیم .عبور از این تیغه ها دقت و تمرکز بالا نیاز دارد و به همین علت این برنامه یک برنامه فنی و سنگین محسوب می شود. کمی جلوتر تیغه ها با یک شکاف ۲ متری از هم جدا شده بود که با حمایت و دقت از آن عبور کردیم. ساعت ۱۳:۱۵ به قله خلنو کوچک به ارتفاع ۴۳۵۰ متر رسیدیم. بعد از استراحت کوتاه به سمت قله خلنو بزرگ حرکت کردیم . ساعت ۱۴موفق به فتح قله ۴۳۷۵ متری خلنو بزرگ شدیم.

قله خلنو کوچک

مسیر طولانی و صعود به سه قله و ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر بلعث شده بود نیا ز به استراحت و تجدید قوا داشته باشیم . ساعت ۱۵ از قله به سمت پایین حرکت کردیم.

برای بازگشت باید از خط الراس بین خلنو بزرگ و کوچک را تا میانه را رفته و بعد به سمت جنوب حرکت کنید که اینجا امکان شن اسکی هم وجود دارد. از کاسه عبور کرده به سمت گردنه حرکت کردیم و بعد از رسیدن به گردنه حدود ۲۵ دقیقه استراحت کرده و به سمت ابشار و سپس لالان ادامه مسیر دادیم.

موقعیت قله خلنو :

بلندترین نطقه استان تهران قله ای به نام خلنو است .واقع در البرز مرکزی با ارتفاع ۴۳۷۵متر. خلنو و آزادکوه که تقریبا هم ارتفاع هستند بعد از دماوند و علم کوه سومین قله بلند البرز مرکزی محسوب می شوند.

این قله از جنوب به شمشک و رودبار قصران ،از شمال به دره رودخانه وارنگه رود مشرف است. ازشرق به دشت لار (محدوده لواسان) و از غرب به وسیله خط الراس هرزه کوه به دره رودخانه کرج منتهی می شود.

قله خلنو بزرگ

تیغه های ژاندارک

مسیرهای صعود قلل برج و خلنو:

– تنگه ای در شمال روستای لالان (در رودبار قصران) در انتهای این مسیر دو یال یک گودی زیر قله تشکیل داده اند که به آن کاسه کفته می شود و راه تابستانه قله است.

– یال جنوبی کاسه به قله ای به نام برج با ارتفاع ۴۳۲۵ متر می رسد. با ادامه این مسیر از برج روی خط الراس به سمت شمال و عبور از تیغه های موسوم به ژاندارک هم می توان به قله صعود کرد. عبور از خط الراس برج خلنو به علت قسمت تیغه ای مسیر فنی و پرچالشی است.

– از مسیر قله سرکچال در شمشک و عبور از گردنه ورزا که ابتدا به قله برج و بعد به خلنو می رسد.

-از مسیر وارنگه رود

۱- روستای لالان

۲- خط الراس جانستون به خلنو

۳- خط الراس سرکچال به خلنو

۴- خط الراس کمانکوه به خلنو

کل زمان صعود و فرود به طور تقریبی بین ۷ تا ۱۰ ساعت صعود و ۵ تا ۷ ساعت بازگشت می باشد.

آب آشامیدنی:

چشمه تلخ آب برای نوشیدن مناسب نیست. ۴ ساعت بعد از حرکت از لالان وبعد از آبشار قبل از گردنه چشمه آبی وجود دارد. این چشمه تقریبا تمام فصول آب آشامیدنی مناسبی در اختیار کوهنوردان قرار می هد.

نفرات حاضر در برنامه :

آقای سرگیزی – آقای حسینی

گزارش و عکس : آقای حسینی

تنظیم و ویرایش مطالب : خانم زارع

با سپاس از همراهی شما کوهنوردان و همراهان عزیز

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

, ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .