رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله های ساکا و آتشکوه [ مسیرهای حرکت و نکات مهم صعود ]

۳۱۵۴

صعود قله های آتشکوه و ساکا

به نام خالق هستی برنامه شماره ۲۵ : با گزارش صعود به قله های ساکا و آتشکوه درتاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۷در خدمت شما همراهان عزیز هستیم.

یک گروه از کوهنوردان کرج به همراه دو نفر از گروه رویای کوهستان روز جمعه به سمت روستای افجه درلواسان حرکت کردند. روستای افجه با حدود ۲۱۰۰ مترارتفاع از مسیرهای گردشگری و کوهنوردی پرطرفدار در نزدیکی تهران است.

برنامه گروه صعود به دو قله آتشکوه به ارتفاع ۳۷۱۵ متر و ساکا ۳۳۱۵متر بود.در گزارشهای قبلی گروه با منطقه افجه و دشت معروف به دشت هویج(گرچال) آشنا شده اید.

روستای افجه با یک مسیر با شیب نسبتا تند به دشت هویج ۲۵۷۰متر منتهی می شود.

ساعت ۶:۴۰ ازمقابل گیت جدید افجه که در دوراهی مسیر روستای برگ جهان قرار دارد حرکت را شروع کردیم. لازم به ذکر است به دلیل شلوغی بی سابقه در منطقه امکان پارک ماشین در محل نزدیکتری نبود.ارتفاع در این محل حدود ۲۰۵۰

ضمن اینکه گیتهای جدید هم محدودیتهایی برای گردشگران در زمان شلوغی دارند.

تا نزدیک شیر آب معروف درمسیر دشت هویج حرکت ادامه داشت .تعداد گروههای بزرگ به قدری زیاد بود که تمام مسیر شبیه به یک تجمع پر از کوهنورد بود.

به دلیل ازدحام زیاد تصمیم گرفتیم به دشت نرفته و بعد از شیر آب  از سمت چپ روی یال رفته و به سمت آتشکوه حرکت کنیم.

قله های ساکا و آتشکوه

از کنار درختان بید به سمت بالا حرکت کردیم ساعت ۸:۳۰ کنار تک درختی قبل از آبشار سوستون برای صبحانه توقف کردیم. آقای سرگیزی اینجا به گروه ملحق شدند ولی زودتر از بقیه به سمت قله حرکت کردند.

بقیه نفرات هم مدتی بعد به راه افتادند تا روی گردنه ادامه مسیر دادیم. اینجا منطقه ای است که به دوراهی می رسید مسیر مستقیم قله آتشکوه و سمت چپ قله ساکا است.

اینجا دو نفراز گروه کرج ادامه ندادند و برگشتند.بقیه نفرات به سمت تیغه های سنگی و قله آتشکوه ادامه دادند .

آقای سرگیزی ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ،گروه کرج ساعت۱۲ و آقای حسینی ساعتت۱۲:۱۰ روی قله بودند.۱۵ دقیقه استراحت و به سمت ساکا حرکت کرده و ساعت ۱۳:۴۵ روی قله ساکا بودیم.

قله های ساکا و آتشکوه

موقعیت قله های ساکا و آتشکوه

قله ساکا از شمال به صورت خط الراسی به آتشکوه منتهی است. این قله در شمال افجه و شمال شرق روستای کند قرار گرفته است.

بعد از استراحت ساعت ۱۴ از قله ساکا به راه افتادیم مسیر فرود قله ساکا همان مسیر صعود هست روی گردنه در مسیر بازگشت جهت صرف ناهار مختصر توقف داشتیم.ساعت۱۶:۳۵ کنار ماشین درافجه رسیدیم. مسافت طی شده تا قله آتشکوه حدود ۸/۵ کیلومتر و کل زمان اجرای برنامه حدود ۱۰ ساعت برای صعود به هر دو قله .

نکات مهم

دوستان عزیز توجه داشته باشید کفش در برنامه کوهنوردی یار اصلی شماست. بنابراین داشتن کفش مناسب می تواند تاثیر زیادی در کیفیت کار شما داشته باشد.هرگز کفش نو را در یک برنامه جدی استفاده نکنید قبل از اجرای برنامه کفش را در مسیر کوتاهتر و مناسبتری امتحان کنید.

دسترسی به آب آشامیدنی در صعود آتشکوه و ساکا

در افجه کنار شیر آب و در دشت هویج میسر است. در مسیر آبشارو کنار رودخانه هم دسترسی به آب دارید.

برای افراد مبتدی یا ناآشنا به منطقه صعود قله پرسون و ساکا توصیه می شود. صعود آتشکوه و ریزان فنی تر هستند.

دوستان طبیعت را از هجوم انسان حفظ کنیم،حضور گروههای بزرگ در یک منطقه در یک روز میتواند آسیب بزرگی به پوشش گیاهی ،جانوری،منابع آبی و خاک منطقه بزند.

ازاجرای برنامه های پرتعداد و همایش در کوهستان خودداری کنیم و گرنه فرزندان ما شانس کوهنوردی نخواهند داشت.

نفرات حاضر در برنامه : دوستان عزیز از گروه کرج و آقایان سرگیزی و سید حسین حسینی از رویای کوهستان

تنظیم گزارش :خانم زارع

با سپاس از همراهی شما

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

, ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .