رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله اورجین از روستای کلوگان

۵۸۸۵

صعود به قله اورجین برنامه شماره ۲۳

به نام خالق زیبایی ها. برای صعود به قله اورجین ساعت ۶:۱۵ روز پنجشنبه ۹۷/۴/۲۸ گروه رویای کوهستان برای دومین بار در سال ۹۷ عازم منطقه کلوگان واقع در ابتدای جاده فشم شدند.

با توجه به اینکه قبلا تا آبشار کلوگان و مسیر پیاده روی امامه را طی کرده بودیم. گزارش قبلی در برگیرنده توضیحات کامل این منطقه هست بنابراین بیشتر به صعود و موقعیت قله در این گزارش نظر خواهیم داشت.

ارتفاع و موقعیت قله

قله اورجین که در واقع همان کلوگان است اما روی نقشه ها به این نام ثبت شده با ارتفاع ۲۹۴۰ متر. قله ای بسیار سرسخت در منطقه زیبای کلوگان است. نیم ساعت بعد از حرکت در ورودی روستا کنار جاده فشم ماشین پارک شد. توجه داشته باشید که امکان وارد شدن به این منطقه با ماشین بجز برای افراد محلی وجود ندارد.

ساعت ۶:۵۰ به سمت داخل روستا حرکت کردیم. گروه رویای کوهستان در این برنامه شامل ۸ نفر بود. یک نفر مهمان تازه وارد داشتیم. بعد از ۵ دقیقه از کوچه حسینیه به کنار رودخانه رفته با عبور از روی پل مسیر سمت چپ یعنی مسیر رودخانه را درپیش گرفتیم. در همان اوایل راه یک چشمه با آب خنک و گوارا به نام چشمه پدر وجود دارد. میتوانید آب آشامیدنی از آن تهیه کنید.

ساعت ۷:۴۰ برای صرف صبحانه توقف کردیم و دوباره راه افتادیم ساعت ۸:۳۵ به دره آبشار رسیدیم. اینجا دوستان وسایل اضافی را به آقای جعفری سپردند و همگی از روی یال ابتدای دره به سمت بالای آبشار حرکت کردند.

قله اورجین

یک شیب بسیار تند و نفس گیر که به یک پاکوب و بعد یک سرازیری بسیار جالب ختم می شد. حدود ۸:۵۵ بالای آبشار و کنار چشمه بودیم. از اینجا ماجرای صعود قله اورجین آغاز شد.در سمت راست دره مسیر بسیار نامناسب بود اما سرپرست گروه این مسیر را طی کرد. ۳ نفر دیگر هم مسیر سمت چپ آبشار را انتخاب کردند. سایر نفرات به دلیل سختی مسیر انصراف دادند و به طرف آبشار برگشتند.

مسیر سمت چپ ریزشی و مشکل بود. این مسیر در نهایت به یک پاکوب ختم می شود که تا انتهای دره ادامه دارد و در نهایت به یک گوسفند سرا می رسد. سرپرست گروه زودتر از ما به پایان دره و گوسفند سرا رسیده بود. ما حدود ۲ ساعت بعد ازشروع حرکت ازدره خارج شدیم. هر از گاهی مجبور بودیم به کف رودخانه رفته و دوباره از سنگها بالا برویم. اما این سختی مسیر با وجود زیبایی خیره کننده مسیر رودخانه و وجود آبشار های متعدد کوچک، عطر پونه در کنار رود برای ما دلچسب بود.

حدود ساعت۱۰:۳۰ از کنار گوسفند سرا اوضاع را بررسی کردیم. خبری از سرپرست گروه نبود آنتن دهی هم نبود. در سمت راست ما مسیر فرود به سمت راحت آباد و جاده و ماشینها دیده می شد و سمت چپ قله اورجین . بنابراین با تصور اینکه سرپرست گروه به سمت قله حرکت کرده ما هم مسیر قله را درپیش گرفتیم. در اولین جایی که آنتن وجود داشت موقعیت خودمان را برای دوستان ارسال کردیم .

قله اورجین

شیب مسیر بسیار تند بود در واقع مسیری که ما انتخاب کردیم مسیر مناسبی نبود و باید از مسیر دیگری صعود می کردیم. اینجا فایل جی پی اس مسیر که از اینترنت گرفته بودیم را بررسی کردیم. قرار شد از یال سمت چپ قله برگردیم . با هر زحمتی بود ساعت ۱۴ در حالی که باد شدیدی می وزید بر فراز قله اورجین قرار گرفتیم. از فراز قله اورجین قله توچال در غرب و قله آتشکوه در شرق دیده می شد. همچنین مهرچال ، همهن و ساکا هم در دید ما قرار داشتند. نمای زیبایی هم از روستاهای اطراف داشتیم . استراحت کوتاه عکاسی و سنجش ارتفاع قله که ۲۹۳۹ بود و بعد هم از یال ذکر شده به سمت پایین حرکت کردیم .

مسیر بازگشت

این مسیر در واقع قبل از رسیدن به دره آبشار از داخل یک دره و روی یک یال با شیب تند قرار گرفته است. این مسیر بیشتر برای صعود استفاده می شود اما برای فرود هم گرچه طولانی و خسته کننده بود ولی مناسبتر از مسیر آبشار بود.

حدود ساعت ۱۵ بالاخره از دوستان خبری رسید. متوجه شدیم سرپرست گروه به دلیل همراه نداشتن آب و غذا به ناچار از صعود صرفنظر کرده اند. مسیر فرود راحت آباد را تا جاده با زحمت پیموده و با ماشین به کلوگان برگشت اند.

بنابراین قرار شد دوستان برگردند تهران فقط مهمان عزیز ما آقای سهیل منتظر دو کوهنورد خسته که از قله بر میگردند بمانند. ساعت ۱۶:۴۵ با کمک مسیر فایل جی پی اس بالاخره کنار رودخانه و مسیر پیاده روی امامه رسیدیم. آبی به سر وصورت زدیم و با سرعت به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۸ سوار بر ماشین شادمان از صعود، خسته از مسیر سنگین و دلتنگ دوستان به تهران برگشتیم.

نکات مهم:
دوستان توجه داشته باشید این برنامه معمولا در تابستان اجرا نمی شود. بهترین زمان برای بازدید از کلوگان بهار و پاییز است . در تابستان بازدید از آبشار و پیاده روی در مسیر امامه گزینه مناسبتری نسبت به صعود قله اورجین است.

برای صعود قله ۱۰۰ متر مانده به آبشار از سمت راست روی یال ارتفاع گرفته و به سمت چشمه بالای آبشار رفته اما آبشار را نخواهید دید . حتما قبل از صعود مسیر فایل جی پی اس و نقشه ها و گزارش های سایر گروه ها را مطالعه کنید.
از چشمه تا قله منبع آب دیگری نیست به اندازه کافی آب همراه داشته باشید.
نفرات حاضر در برنامه : سرپرست آقای سرگیزی، آقای حسینی، خانم زارع
آقای مجید تهرانی ،آقای بابانا ، آقای جعفری، خانم زهرا تهرانی و آقای سهیل مهمان عزیز این برنامه

تصاویر صعود به قله اورجین از روستای کلوگان را در بخش گالری تصاویر مشاهده فرمایید.

, , ,

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .