رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله ی آتشکوه [ مسیرهای دسترسی و فرود ]

۱۸۵۷

صعود به قله ی آتشکوه برنامه شماره ۲۴

به نام خدا خالق زیبا ییها. گروه رویای کوهستان روز جمعه ۹۷/۵/۵ ساعت ۶:۱۵ به قصد صعود به قله آتشکوه بلندترین قله مشرف به دشت هویج به سمت لواسان حرکت کردند.

برای رسیدن به ابتدای مسیر صعود به قله آتشکوه گروه که در این روز شامل ۴ نفر اعضا گروه به همراه ۴ تفر مهمان بودند. با رسیدن به لواسان بعد از بلوار امام خمینی لواسان به سمت روستای افجه ادامه مسیر دادیم.قله آتشکوه با ارتفاع ۳۸۵۰ متر واقع در شمال غربی دشت هویج از ارتفاعات البرز مرکزی است. این قله همسایه قله های ریزان ، سیاه لت و ساکا است و از همه آنها مرتفع تر است.

مسیرهای صعود به قله ی آتشکوه  :

_شمال دشت هویج یال صعود قله سیاه لت، بین ریزان و آبشار سوتک و صعود قله سیاه لت سپس تغییر مسیر به سمت غرب و آتشکوه

_غرب دشت هویج ، دشت سوتک بالای دشت هویج و ادامه دادن تا یال اصلی آتشکوه و رسیدن به قله که این مسیر معمول تر  هست.

ساعت ۷ صبح ما به انتهای روستای افجه و مسير جاده خاکی رسیدیم . ماشینها را پارک کرده به راه افتادیم. گروه رویای کوهستان به دلیل حضور مهمانان که آمادگی کوهنوردی نداشتند. تصمیم گرفتند که بعد از رفتن به دشت و صرف صبحانه از مسیر دومی که ذکر شد قله را صعود کنند.

ساعت ۸ گروه اول و بعد از مدتی مهمانها وارد محوطه دشت شدند صبحانه صرف شد .

۳ نفر از اعضا گروه رویای کوهستان همراه ۱ نفر مهمان حدود ساعت ۹:۳۰به سمت قله آتشکوه حرکت کردند. ساعت ۱۰ مقابل آبشار و بعد از باغ گردو توقفی برای برداشتن آب از رود و چشمه کنار کلبه کوهستانی زیبا داشتیم.

صعود قله آتشکوه

توضیحات صعود به قله آتشکوه

یک شیب تند پیش روی ما بود تا به گوسفند سرا و مکان موسوم به کاسه آتشکوه برسیم ساعت ۱۰:۳۰ به مکان ذکر شده رسیدیم . یال اصلی را در پیش گرفتیم تا به محلی رسیدیم که مسیر صعود قله ساکا و آتشکوه از هم جدا می شود .

از دور، نمای آتشکوه دیده می شد . به سمت راست متمایل شدیم . پاکوب را تا سنگ چین که مسیر را مشخص کرده ادامه دادیم و پس از آن هم از سمت چپ پاکوب ادامه داشت . در دامنه کوه تا زیر تیغه های آتشکوه همین مسیر را طی کردیم .

دو نفر پیشتاز و دو نفر با فاصله بیشتر حرکت میکردند و نفرات سایر گروه ها هم در منطقه حضور داشتند . بعد از اینکه تیغه های سنگی را رد کردیم و قله آتشکوه کاملا نمایان شد. در سمت راست ما قله ریزان و دورتر دماوند سرفراز با ابرهایی که در اطرافش پراکنده بودند خودنمایی می کرد.

بالاخره ساعت ۱۲:۳۵ اولین نفر یعنی سرپرست گروه رویای کوهستان موفق به فتح قله آتشکوه شد. ۲۰ دقیقه بعد نفر دوم هم به قله رسید تا رسیدن دو نفر دیگر حدود یک ساعت منتظر شدیم. با استراحت ، خوردن میوه و تنقلات ، تماشای مناظر اطراف و عکاسی و گفتگو با سایر کوهنوردان حاضر بر روی قله خود را سرگرم کردیم.

هوای بسیار عالی را تجربه می کردیم. در حالی که ابرهای بالای سرمان حکایت از احتمال بارندگی می دادند و البته مانع تابش آزار دهنده آفتاب می شدند. بعد از رسیدن سایر نفرات ساعت ۱۴ از مسیر متفاوتی به سمت پایی حرکت کردیم.

صعود قله آتشکوه

مسیر فرود:

برای بازگشت از قله آتشکوه آقای سرگیزی سرپرست گروه تصمیم گرفتند. به سمت چپ یعنی زیر قله ریزان رفته و بدون عبور از آبشار و مسیر درختهای گردو وارد دشت شویم. ابتدای مسیر کمی سرازیری شدید و ریزشی بود اما بعد شن اسکی طولانی و خوبی داشتیم .به تدریج ارتفاع کم کرده و از سمت چپ تا زیر ریزان و مسیر پر از سنگ رسیدیم. پاکوب را تا رسیدن روی یال که درست کنار آغل و کلبه داخل دشت هویج سرازیر می شود ادامه دادیم.

ساعت ۱۶ دو نفر اول و یک ساعت بعد دو نفر بعدی به دشت رسیدند. مشغول صرف ناهار و خوش و بش بودیم که هوا منقلب شد .باران همه ما را غافلگیر کرد. وقتی به قله ریزان نگاه می کردیم بازش شدید باران همراه وزش باد منظره زیبایی خلق کرده بود. بعد از جمع کردن وسایل خیس شده تا ساعت۱۷:۴۵ در پناه درختان ماندیم و کمی که باران آرامتر شد به راه افتادیم.

ساعت ۱۸:۳۰ کنار ماشینها بودیم و برنامه صعود قله آتشکوه به پایان رسید. البته بدلیل نقص فنی خودروی مهمانان گروه ،مدتی هم در جاده توقف کردیم و با تاخیر زیاد به تهران رسیدیم.

با تشکر از همراهی همه دوستان

نفرات حاضر در برنامه صعود قله آتشکوه: سرپرست آقای سرگیزی

آقای بابانا، آقای حسینی

خانم زارع، با تشکر از مهمانان عزیز خانم زهرا تهرانی، خانم متین ، آقای سهیل و آقای سامان

نکته مهم :

آب آشامیدنی قبل از دشت مکانی که شیر آب هست ، داخل دشت هویج و بالاتر سمت آبشار در دسترس است. در زمان اجرای این برنامه سال ۹۷ تابلو روی قله نصب نبود. در حال حاضر روی تمام ارتفاعات مشرف به دشت هویج تابلوی مشخصات قله نصب شده است.

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .