رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود قله قلعه دخترِ (قزل ماما) از مسیر منطقه آهار

۳۵۹۴

صعود قله قلعه دختر (قزل ماما) از مسیر منطقه آهار

به نام خالق زیباییها با گزارش برنامه شماره ۳۱ گروه رویای کوهستان، صعود قله قلعه دختر در خدمت شما همراهان عزیز هستیم. در تاریخ ۰۷/۱۵ /۱۴۰۰ تعداد ۶ نفر از اعضای گروه ساعت ۶ از تهران حرکت کردیم. ساعت ۶:۴۵ در روستای آهار ماشینها پارک شد و آماده حرکت شدیم. برای رسیدن به روستای آهار از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک به جاده فشم رفته و به سمت اوشان ادامه مسیر دهید پل آهنی که در این مسیر وجود دارد مشخصه خوبی برای مسیریابی است در جاده اوشان با استفاده از تابلو ها مسیر آهار را انتخاب کرده و ادامه مسیر دهید تا به مقصد برسید. سرویس بهداشتی و آب در همان ابتدای روستا وجود دارد . در مورد آهار در برنامه های گذشته آهار به شهرستانک اطلاعات کاملی وجود دارد که می توانید مطالعه کنید.

گزارش برنامه

گروه بعد از ورود به آهار و عبور از پل روی رودخانه مسیرگردشگری و کوهنوردی شکرآب را در پیش گرفتند. حدود ۲۰ دقیقه بعد از حرکت در کوچه باغها به یک دوراهی رسیدیم که نبش آن یک ساختمان سفید رنگ بود و سمت راست آن نوشته شده بود ملک خصوصی از همبین مسیر در سمت راست دو راهی ادامه مسیر دادیم. کمی بعد روی یال قرار گرفتیم . از روی یال مسیر را ادامه دادیم تا به یک چشمه رسیدیم و بعد از این چشمه مسیر را ادامه داده و به راه شاهی رسیدیم.

راه شاهی در واقع یک راه مالرو است که به شهرستانک واقع در جاده چالوس ختم میشود. ساعت ۹ صبح برای صبحانه توقف کردیم و ۹:۳۰ دوباره به راه افتادیم. قبل از رسیدن به گردنه آهار بشم و تنگه ای که آهار وش نام دارد طبق برنامه گروه تقسیم شد. ۳ نفر در گردنه به استراحت پرداخته ۲ نفر به سمت شهرستانک و کاخ ناصری رفتند. ۱ نفر هم به سمت قله قلعه دختر حرکت کرد.

مشخصات قله قلعه دختر

قلعه دختر یا قزل ماما یکی از قلل زیبای البرز مرکزی است. ارتفاع آن ۳۲۵۰ متر است . این قله بر روی خط الرأس توچال به سی چال قرار دارد.

بر فراز این قله قلعه ای تاریخی بنا شده که قدمت آن به زمان ساسانیان نسبت داده شده و ظاهرا آتشکده ای ساسانی است. آنچه امروز از این بنای عظیم باقی مانده چند دیوار ویک طاق است. نامهای دیگری هم برای این قله ذکر شده از جمله قزل ماما و قصران . به نظر می رسد قزل ماما با توجه به معنی قز در زبان ترکی (دختر) نشانگر ارتباط این آتشکده با آناهیتا الهه آب و زایش است.ساختمان این قلعه از جنس سنگ و ساروج بوده و از دور بر بلندای قله خودنمایی می کند.شکل آن تقریبا مربعی به ابعاد حدودی  ۱۰متر در ۱۱ متر است.

مسیرهای صعود قله قلعه دختر

۱- تیغه های شرقی (روستای آهار)

۲- مسیر شمالی (روستای ده تنگه )

۳- مسیر غربی( روستای شهرستانک جاده چالوس )

آقای حسینی که به سمت قله قلعه دختر حرکت کرده بود در مسیر با یک گروه کوهنوردی دیگر برخورد میکند و با آنها تا قله همراه میشود. بعد از قرار گرفتن روی یال و عبور از تیغه های زیر قله موفق می شوند ساعت۱۳:۱۵ به مقصد برسند. گروه دوم هم با عبور از مسیر راه شاهی ساعت ۱۳:۳۰ به شهرستانک و کاخ ناصری می رسند. هر دو گروه بعد از استراحت به سمت گردنه آهار بشم باز میگردند و در این محل به یکدیگر ملحق می شوند و بعداز گردنه هم سایر نفرات به گروه اضافه شدهبه سمت پایین حرکت  کردیم .ساعت ۱۷ در کنار ماشین بودیم. توجه داشته باشید که مسیر بازگشت از شهرستانک برخلاف معمول به جای سرازیری از کاخ ناصری به سمت بالا سربالایی است تا وقتی که به راه مالرو برسید و به سمت تنگه آهار وش حرکت کنید.

نکته:

سه شنبه ۱۳ مهر ماه اولین سالگرد درگذشت زنده یاد مرتضی نادی سنگنورد جوان و مربی دوست داشتنی بود. گروه رویای کوهستان حضور بر سر مزار زنده یاد نادی که در روستای آهار قرار دارد را در برنامه گنجانده بودند. همگی در آرامگاه ابدی او حاضر شدند و عکسهای مربوط به این برنامه در سایت قرار میگیرد. روحش شاد و یادش گرامی .

نفرات حاضر در برنامه :

آقای سرگیزی و آقای مجید تهرانی (مسیر شهرستانک) آقای حسینی (قله قلعه دختر ) آقای بابانا – آقای سیاوش تهرانی – خانم تهرانی

تهیه عکس و گزارش : آقای حسینی

2. مدیریت سایت

سپاس از لطف شما

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .