رویای کوهستان

وب سایت ورزشی آموزشی رویای کوهستان

نودمین شماره فصلنامه کوه منتشر شد.

صعود به قله توچال از شیرپلا [مشهورترین پناهگاه ها در مسیر صعود]

۷۶۶۵

صعود به قله توچال از شیرپلا

به نام خالق زیباییها با گزارش برنامه شماره ۳۰ صعود قله توچال از مسیر دربند شیرپلا در خدمت شما عزیزان هستیم. در تاریخ ۱۹/۰۳/۱۴۰۰ دو نفر از اعضای گروه رویای کوهستان به قصد صعود قله توچال عازم ولنجک شدیم. بعد پارک یکی از ماشیینها در پارکینگ مجموعه تله کابین توچال با ماشین دیگر به سمت دربند حرکت کردیم. ساعت حدود ۷ صبح ماشین دوم را در میدان سربند پارک کرده و به راه افتادیم .

مسیرهای صعود از میدان سربند :

برای صعود قله ۳۹۶۴ متری توچال از مسیر دربند در ابتدای مسیر دو انتخاب دارید: ۱-  مسیر کافه ها و رستورانها  ۲- مسیر تله سی یژ

برای مسیر اول که بعد از میدان سربند مستقیم از کوچه های تنگ و مسیر رودخانه و کافه ها حرکت میکنید. اما برای تله سی یژ ۱۰۰متر بالاتر از میدان سربند از سمت چپ وارد کوچه ای می شوید و به ایستگاه بالایی تله سی یژ دربند می روید حدود نیم ساعت که ادامه مسیر دادید این راه با مسیر اصلی یکی می شود.در طول مسیر تابلوها و علایم راهنما برای جهت یابی و انتخاب مسیر حرکت وجود دارد.

چالش اصلی این مسیر دستیابی به پناهگاه شیرپلا است، قبل از شیر پلا یک مسیر سنگی و صخره ای هست که با سیمهای بکسل ایمن سازی شده و باید با دقت از آن عبور می کردیم. این منطقه در زمستان بسیار خطرناک هست و اگر قصد صعود زمستانی داشتید باید تجهیزات و آشنایی لازم را داشته باشید. هر ساله در این مناطق حوادث تلخی برای کوهنوردان اتفاق می افتد.

حدود ۲ ساعت بعد از حرکت به شیرپلا رسیدیم ارتفاع این پناهگاه زیبا و مشهور ۲۷۵۰ متر است. در این محل استراحت کردیم صبحانه مختصری صرف شد و دوباره به راه افتادیم. در صعود از منطقه شیرپلا مناظر بسیار زیبایی برای تماشا هست از جمله آبشار دوقلو که جذابیت زیادی برای گردشگران و کوهنوردان دارد و از مسیرهای گردشگری و کوهنوردی شمال تهران محسوب می شود.

پناهگاه ها در مسیر صعود

بررسی مسیر صعود به قله توچال از شیرپلا

از سمت چپ پناهگاه شیرپلا یک پاکوب مشخص هست که بعد از مدتی حرکت در آن به یک روراهی رسیدیم. از سمت راست از طریق یال به پناهگاه امیری می رسید.از سمت چپ به طرف ایستگاه ۷ تله کابین توچال می رفت. ما مسیر سمت راست را ادامه دادیم .حدود ۲ ساعت بعد به جانپناه امیری رسیدیم که به یاد کوهنوردی به همین نام و به همت خانواده او ساخته شده است. جانپناه امیری در مکانی به نام سنگ سیاه قرار دارد و ارتفاع آن حدود ۳۴۵۰ متر است.

پناهگاه امیری

مدتی استراحت کردیم آبی نوشیدیم و به سمت قله حرکت کردیم. از اینجا پاکوب به سمت راست می پیچد و یک شیب نسبتا تند را طی کردیم تا به یال اصلی توچال رسیدیم .

از روی خط الراس به سمت شمال (چپ) حرکت کردیم تا به قله رسیدیم. از جانپناه امیری تا قله توچال هم حدود ۲ ساعت کوهنوردی داشتیم. کل این صعود با احتساب زمان استراحت حدود ۶ تا ۷ ساعت زمان میبرد البته برای افراد مختلف با سرعت و توانایی مختلف حتما متفاوت خواهد بود.

ایستگاه هفتم تله کابین توچال

موقعیت قله توچال:

قله توچال در جنوب البرز مرکزی و روی خط الراس شرقی- غربی قرار دارد. از شرق به قله های لزون غربی ،لزون شرقی (پیازچال)، سیاهبند، شهربانو کُشَک، چنبره بند و داراباد مشرف است. از غرب به قله های هومند توچال، هومند شاهنشین، شاهنشین، سی و سه چم ، بازارک ، لوارک ، سه سنگ ، منار و روستای مورود در جاده چالوس منطقه پل خواب منتهی می شود.

حدود ساعت ۱۴ به قله رسیده بودیم و برای بازگشت به سمت ایستکاه ۷ حرکت کردیم و حدود ۲۰ دقیقه بعد به ایستگاه ۷ رسیدیم . به علت نقص فنی تله کابین کار نمیکرد منطقه هم خلوت بود. بالاخره مدتی منتظر شدیم تعدادی کوهنورد دیگر هم رسیدند و با تقاضاهای زیاد اجازه دادند با تله به ایستگاه ۵ برویم . اینجا دیگر امکان استفاده از تله نبود .بنابراین پیاده به ایستگاه ۲ رفتیم و آنجا خوشبختانه تله کابین فعال بود. سوار بر تله به ایستگاه اول آمدیم بعد هم سریع به سمت پارکینگ برگشتیم. ماشین را برداشته و رفتیم دربند و ماشین دوم را برداشتیم و به سمت شهر پر هیاهو راه افتادیم.

صعود قله توچال از شیرپلا

مشهورترین پناهگاه ها در مسیر صعود به قله توچال از شیرپلا :

پناهگاه شروین – پناهگاه شسرپلا _ جانپناه قله توچال ( اردلان) – پناهگاه امیری- هتل اوسون-  ایستگاه ۵ تله کابین- جانپناه اسپید کمر و پلنگچال

مسیر های صعود قله توچال:

___ دربند ، شیرپلا ، سیاه سنگ ، قله توچال

___ بوستان جمشیدیه،  پناهگاه کلکچال ،دره پیازچال، قله پیازچال، قله توچال

___ ولنجک، ایستگاه چشمه، ایستگاه دوم تله کابین، لیستگاه پنجم تله کابین، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال. ( این مسیر حدود ۱۷ کیلومتر و به شکل جاده خاکی پیچ دار است )

___ درکه، پناهگاه پلنگچال ، ایستگاه پنجم تله کابین ، ایستگاه هفتم، قله توچال

___دارآباد، قله دارآباد ، قله پیازچال، قله توچال

___ دربند ، دوراهی اوسون، دره اوسون ، جانپناه اسپیدکمر ، ایستگاه هفتم تله کابین، قله توچال ( این مسیر قدیمی ترین مسیر صعود قله توچال است)

البته علاوه بر این مسیر ها از دامنه شمالی و از شهرستانک و شکراب هم امکان صعود در فصول خاصی وجود دارد . این مسیرها چندان پرتردد نیست. حتما نیاز به راهنما و داشتن اطلاعات کافی دارد.

صعود قله توچال از شیرپلا

دسترسی به آب آشامیدنی در مسیر شیرپلا به توچال

۱-حدود ۳۰ دقیقه بعد از حرکت از سربند در مقابل کافه و تابلوی دوراهی اوسون شیر آب وجود دارد .

۲- در پناهگاه شیر پلا

۳- چند متر پایینتر از پناهگاه امیری لوله آب کوچکی هست که معمولا آب وجود دارد.

نکته: آنتن دهی تلفن همراه در پناهگاه شیر پلا مناسب است، روی قله توچال آنتن دهی ضعیف است.

نفرات حاضر در برنامه :

آقای سرگیزی – آقای حسینی

تهیه عکس و گزارش : آقای حسینی

تنظیم و ویرایش مطالب : خانم زارع

رویای کوهستان را در اینستاگرام دنبال کنید

, ,
دیدگاه کاربران 2دیدگاه
  1. تریتا

ممنون بابت تمام اطلاعات مفیدتون.
    امیدوارم تا همیشه در صعود باشید!

• مدیریت سایت

سپاس از حسن توجه شما

شما هم دیدگاه خود را بیان کنید :

پر کردن موارد ستاره دار الزامی می باشد .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

نظرات تایپ شده به زبان انگلیسی یا اصطلاحا ” فینگیلیش ” بعضا منتشر نخواهند شد .

مدیریت سایت در انتشار و یا عدم انتشار نظرات مختار است .